Бизнес нагласите сред японските производители са се влошили през септември, падайки от седеммесечния си връх, докато тези сред фирмите в сектора на услугите са спаднало до най-ниското си ниво от пет месеца, показват данни, цитирани от Ройтерс.
Индексът на Reuters Tankan за нагласите сред производителите е спаднал до 10 пункта през септември, след като месец по-рано се е равнявал на 13 пункта. Индексът за сектора на услугите също е записал спад, но по-значителен - от 19 пункта през август до 11 пункта през септември, отчитайки най-ниското си ниво от април насам.
Според производителите ситуацията може да остане без промяна в следващите три месеца, докато очакванията в сектора на услугите са били леко подобрени.
Движенията може да се обяснят с няколко фактора - въпреки че потребителската инфлация в страната продължава да е ниска спрямо други развити икономики, производствената инфлация остава устойчиво висока, притискайки компаниите. Освен това, стойността на японската йена спрямо щатския долар продължава да намалява, което оскъпява вноса за местния бизнес.
"Виждаме силно търсене, но разходите за суровините и горивата нарастват по-бързо от нашето покачване на цените", казва мениджър във фирма производител на стъкла в проучването, проведено в периода 31 август - 9 септември.
"Несигурността около ситуацията с Русия и Украйна, заедно с нарастващите цени на суровините, направиха нашите клиенти предпазливи с плановете им за капиталови разходи", обяснява мениджър във фирма производител на машини.
Отделна статистика показа, че машинните поръчки в страната са продължили възходящата си тенденция през юли, подсилвайки надеждите, че ръстът на бизнес инвестициите може да компенсира краткосрочните предизвикателства от забавящия се икономически растеж и поевтинялата йена.
Поръчките - силно волатилен измерител, възприеман като ориентир за капиталовите разходи в следващите шест до девет месеца - са нараснали с 5,3% на месечна база през юли.
Резултатът "сочи към силен ръст на инвестициите през това тримесечие, съчетан със стабилен ръст на капиталовите доставки и рекордни маржове на корпоративната печалба през второто тримесечие", обясни Дарън Тай, икономист за Япония в Capital Economics.