Недоумявам, след като е имало слотове за октомври и ноември, защо служебното правителство избра да вземе само един кораб. Обадих се на енергийния министър на Гърция, за да го попитам защо не сме могли да имаме слотове, но с учудване разбрах, че комуникацията е била вяла и не е имало напъни за намиране на слотове. Толкова добри и договорени кораби бяха оставени и не бяха купени, каза пред bTV съпредседателят на „Продължаваме промяната“ и бивш премиер Кирил Петков.
Дни преди да предаде властта на служебното правителство Петков обяви оферта за доставка на седем танкера - три до края на тази година и още четири за първите месеци на 2023 г., като уточни, че ако служебният кабинет намери по-добри оферти, може да откаже тази за танкерите.
Миналата седмица служебният министър на енергетиката Росен Христов съобщи, че България е приела офертата за един кораб с втечнен природен газ за октомври, който ще бъде разтоварен на слот в Турция.
Отказът на доставките за ноември и декември Христов обоснова с факта, че не са намерени слотове, които правят доставката икономически изгодна.
Според Петков договорените седем танкера с втечнен газ от неговото правителство са били много по-евтини от тези, които са продавани в Европа.
„Нашето правителство всеки ден изпращаше заявка до „Газпром“, за да си изпълни договора. Докато аз бях премиер, ние си изпълнявахме договора стриктно, но от другата страна нямаше доставки“, посочи Петков.
Той съобщи още, че е обмислял дали да включи в делото за клевета, което заведе срещу председателят на ГЕРБ Бойко Борисов, и Делян Добрев.
„Ще се фокусираме върху г-н Борисов, защото вярвам, че опорките на Делян Добрев са продиктувани от Борисов. Аз мисля, че Добрев не говори собствените си идеи, а тези на Борисов“, заяви Петков.
Бившият енергиен министър Александър Николов коментира пред bTV, че от текущите действия зависи дали у нас ще има газ през зимата.
„За съжаление, те поставят под риск това, което се случва от октомври. С офертата, която беше оставена на редовния кабинет и с количествата от дългосрочни договор с Азербайджан, и с наличните планирани количества в „Чирен“ беше обезпечена над 80% от общата консумация“, заяви Николов.
„Когато има 20% недостиг, той лесно може да се балансира с мерки за енергийна ефективност. Когато откажеш седемте танкера и то за месеците, когато в България е най-тежка консумацията, октомври-април, това е меко казано странно“, добави той.
Николов допълни, че предното ръководство на „Булгаргаз“ е стартирало разговори с конкретна компания за 20 танкера за много по-дълъг период. „Следващата оферта беше за 13 танкера и след това намалена на седем танкера, точно защото се изследваха инфраструктурата и алтернативните трасета, по които могат да бъдат разтоварени“, поясни бившият енергиен министър.
По думите му, ако е имало желание да се разтоварят танкерите, най-малкото това е щяло да си личи по действията на служебното правителство.
„Когато имаш ангажираща оферта от едната страна, и другата има право да я приеме, дори да няма инфраструктурата, тъй като в цяла Европа в момента газът е дефицитна стока заради поведението на един критичен доставчик. Най-разумното нещо, което можеш да направиш, е да реализираш финансова полза за обществото и държавата си. Ако наистина не можеш да ги разтовариш, то имаш възможност да ги вземеш и продадеш, или да ги замениш“, каза още Николов.