Продажбите на южноафрикански въглища за Европа са се увеличили осем пъти през първите шест месеца на 2022 г. спрямо същия период на миналата година, като търсенето се е засилило още преди забраната на руските въглища, съобщи въгледобивната компания Thungela Resources, цитирана от Ройтерс.
През април Европейският съюз обяви забрана за вноса на въглища от Русия в рамките на санкциите след инвазията в Украйна. Забраната влезе в сила на 10 август.
Преди забраната европейските страни, които дотогава внасяха 45 процента от въглищата си от Русия, започнаха да доставят въглища и от други страни, включително от Република Южна Африка.
Thungela, един от основните износители на южноафрикански въглища и член на консорциум, притежаващ едни от най-големите инсталации за износ на въглища от Африка - въглищния терминал Richards Bay Coal Terminal (RBCT), заяви, че Европа е в конкуренция с Азия за въглищата от страната.
Износът на въглища от RBCT за Европа се е увеличил с около 720 процента - от половин милион тона през първото шестмесечие на 2021 г. до 4,1 милиона тона през първите шест месеца на тази година, посочи Дион Смит, финансов директор на Thungela, по време на конферентен разговор с инвеститори. В същото време износът за Азия е намалял със 17 процента спрямо първото шестмесечие на 2021 г., допълни той, като уточни, че въглищата са с предимство при превоза на товари.
По данни на Ройтерс от юни европейските страни, най-вече Нидерландия, Германия, Полша, Дания, Франция, Италия и Украйна внасят все по-големи количества въглища от Южна Африка.
Thungela изтъкна, че силното търсене е покачило средната цена до 240 долара за тон през шестмесечието до 30 юни спрямо 75 долара за тон миналата година, с което чистата печалба на компанията е нараснала над 20 пъти в сравнение с предходната година.
Президентът и главен изпълнителен директор на Thungela обаче изтъкна, че Южна Африка не може да се възползва изцяло от силното търсене на въглища заради ограничения капацитет на държавната железопътна компания Transnet за превоза на суровината до пристанищата. Жп компанията страда от недостиг на локомотиви, лоша поддръжка и кражби на медни кабели. Заради тези транспортни проблеми Thungela е преразгледала прогнозите си за производството през 2022 г. до 13-13,6 милиона тона вместо обявените по-рано 14-15 милиона тона. Компанията обмисля да използва камиони за транспорт на въглища до пристанището.