Периодът на пандемията беше критичен за българския туризъм, но ограниченията дадоха тласък на интереса към алтернативните форми. Това коментира Любомир Попйорданов, председател на асоциация „Планини и хора“ в предаването „Бизнес старт“ по Bloomberg TV Bulgaria. Всички дейности сред природата се развиха много бурно за разлика от състоянието на хижите у нас, които все още се намират в преддверието на промените, коментира той.
„Наблюдава се притеснителна тенденция публичните хижи да стават частни по различни начини. Те излизат от нормалния туристически период, от който са били част, и се превръщат в луксозни резиденции“, каза гостът. Той обясни, че в Европа хижите са свързани с алпийски или туристически дружества, чиито членове имат по-големи възможности за развитие на сферата. Важно е да се отбележи, че извън нашата страната, държавите поддържат хижите, защото те са необходимост.
„Хижите са едно много перспективно място и неслучайно има много хубави хижи на Витоша например, които в момента са места за гастрономия, за кулинарни изживявания, фотография и други най-различни събития. Хижите се връщат все повече към изначалното като привличат интелектуалците и хората с доста високи възможности“, отбеляза събеседникът.
По думите му България е страната, която има най-голяма гъстота на хижи и на този вид обекти в нашите планини, които са около 25% от територията. Хижите трябва да придобият нов облик и да се стремят да бъдат по-екологични, както и по-отговорни по отношение на енергийна ефективност, смята Любомир Попйорданов.
„Ако има модел, който да следваме, съм убеден, че ще имаме истински интерес и при хижите нещата да се подобрят. Промяната няма да стане с публични средства, но трябва и държавата да сложи акцент върху туризма в планините“, каза гостът.
Още от разговора можете да видите във видеото на Bloomberg TV Bulgaria