fallback

Загубите на вода във ВиК мрежата паднаха под 60% през 2021 г.

ВиК операторите поддържат показателите за качество на водите, макар че има леко влошаване спрямо 2020 г.

18:29 | 18.11.22 г. 1

През миналата година ВиК секторът в България е ползвал по-малко добита вода спрямо 2020 година - 825 хил. куб. метра, спрямо 832,2 хил. куб. метра, сочи сравнителен анализ на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), изготвен във връзка с края на регулаторния период за ВиК дружествата.

Данните показват, че през 2021 г. са фактурирани повече количества вода, но въпреки това загубите са 59,7% на сто. Все пак показателят за общи загуби на вода във водоснабдителната система намалява с 11% до 18,4 куб. метра на километър на ден. Причините за това са комплексни, коментират от регулатора. Част от тях е и лошото състояние на водомерите в сградите.

Същевременно някои ВиК оператори не измерват добитата вода от водоизточниците, а използват информация въз основа на данните за водоползване, макар че това е недопустимо от Закона за водите.

Като цяло анализът показва, че измерването - и на входа, и на изхода на водоснабдителната система, е изключително лошо и реално това има пряко отношение към високите нива на загубите на вода в страната.

През 2021 г. секторът е потребил по-малко електрическа енергия спрямо 2020 г. - общо почти 593 хил. мегаватчаса, спрямо 618 хил. мегаватчаса, става ясно още от анализите на КЕВР. Около 5,5% от потребената енергия е от собствени източници - фотоволтаици и водни централи. През миналата година в сектора е произведена общо 32 хил. мегаватчаса електроенергия, което е добра тенденция на фона на рекордните цени на пазара. ВиК дружествата купуват ток от свободния пазар.

Анализът показва още, че дружествата постигат показателите за качеството на питейните води, макар и да има леко влошаване спрямо 2020 г., а по отношение на отпадните води заложените цели не са постигнати и има съществено влошаване на качеството спрямо предходната година.

Намалява броят на прекъсванията на водоснабдяването, като регулаторът отчита подобрение на ситуацията и по отношение на питейната вода, и по отношение на авариите по канализацията.

Около 99,7% от населението е покрито по отношение на предоставяне на услугата по водоснабдяване. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:29 | 18.11.22 г.
fallback
Още от Икономика и политика виж още