Елена Ширкова е управляващ съдружник на първата българска софтуерна компания Микроинвест ООД (Microinvest). Част е от екипа на компанията повече от 20 години. Налага Microinvest като водещата марка по разпознаваемост сред потребителите на системи за управление на бизнеса в България. Завършила техническо и икономическо висше образование, с интереси в областта на финансите, търговията и мениджмънта.
Припомняме, че Investor.bg и "ПроКредит Банк" започнаха съвместен проект, чрез който да се даде повече светлина върху трансформацията на банковия сектор в България. Интервюто с представител на Microinvest е част от поредицата текстове, посветени на технологичните нововъведения, които обхващат и променят финансовия свят у нас, що се отнася до управлението на фирмените финанси.
Г-жо Ширкова, как Microinvest реши на коя банка да се довери, кое беше водещо в избора – ниски такси, прозрачност на условията, бързина или пък онлайн продукти? Какво е важно за една фирма?
Като разработчик на едни от най-предпочитаните счетоводни и складови системи в страната, не можем да си позволим компромиси в действията си, мисленето и в избора на правилни партньори. За нас беше изключително важно да открием сигурен партньор, който да ни осигури надеждни финансови услуги. Това е ключов ход, с който да си гарантираме както необходимата гъвкавост, така и по-надеждно обслужване и разплащане с нашите клиенти и дистрибутори. За нас бързината, прозрачността на условията и онлайн банкирането са с най-висок приоритет сред банковите продукт и услуги, за да можем да организираме адекватно динамичните търговски процеси в компанията. Когато направихме проучване за избор на доверена банка бяхме впечатлени от увереността и сигурността, с която екипа на "ПроКредит Банк" успя да ни предложи условия, които дори надминаха нашите сериозни изисквания. Допадна ни това, че за тях приоритет е да предлагат малко на брой услуги, но с много ясни предимства, както и че почти целия им кредитен портфейл е фокусиран в малки и средни предприятия.
Имаше ли лоши изненади, след като станахте клиент на конкретната банка - „скрити“ такси или допълнителни условия и наказателни лихви?
През последните 10 години прозрачността в услугите на банките у нас се регулира доста. Историята на нашите взаимоотношения с различни банки не е свързана с неприятни изненади. Различните приоритети пред компанията бяха причина през годините да търсим алтернативни решения и да комуникираме с различни банки. Факт е, че получавахме различни оферти и условия, които бяха в една или друга степен повече или по-малко интересни за нас, но всички бяха ясно дефинирани и описани. Искрено се надявам банковата система в България да остане открита и честна.
Според вас банковите продукти на пазара достатъчно гъвкави ли са за конкретните нужди на всяка една фирма?
Конкуренцията играе водеща роля в предлагането на банкови продукти. На пръв поглед дадени услуги и продукти са по-изгодни в дадена банка, но за други условията са в пъти по-неизгодни. Нашите наблюдения са, че има голяма ножица между отделните банки – от липса на такси по дадени операции до високи такива. Като високотехнологична компания ни допада тенденцията, че банковата сфера бележи сериозно развитие, базирано на новите технологии, водещи до преобразуването на банките в модерни механизми, които могат да отговорят на различните изисквания на клиентите.
Може ли да се каже например, че условията на банките за големите корпорации са много по-изгодни от офертите към по-дребните предприемачи?
За нас е важно, че има банки, чиято основна цел е да подкрепят именно по-дребните предприемачи. Както споделихме вече, водещо за нас при избор на "ПроКредит Банк" бе именно позицията й за подкрепа на този клас бизнеси. Фокусирани сме да изпълняваме нашите цели и да намираме необходимите инструменти и партньори за това.
Имате ли фирмени депозити, каква доходност носят?
Паричните ни средства са в непрекъснато обръщение под една или друга форма.
Имате ли кредит и за какво? Трудно ли получихте финансирането?
Разбира се! Ние сме част от малкия и среден бизнес в България. Последната ни инвестиция беше в ремонт и обновяване на собствената ни офис сграда. Самата процедура не е сложна, веднъж като се задействат нещата става бързо и на време. Не сме имали никакви проблеми при усвояване на финансирането.
Налага ли Ви се често да ползвате услугите на контактния център и какви казуси най-вече решавате?
Този въпрос е супер важен за всеки бизнес клиент на "ПроКредит Банк". Често решаваме различни казуси в движение и контактния център е първата инстанция, към която се обръщаме. До момента, без да преувеличавам, получаваме бърз и адекватен отговор. Смело мога да кажа, че действаме в синхрон и разчитаме много на техните напътствия и инструкции.
Често ли ходите до офиса на банката? Обикновено как оперирате с наличностите по сметките?
Мога смело да заявя, че сме минимизирали ходенето до офиса на банката напълно, което ни позволява да освободим ресурси и да се фокусираме върху други дейности. Личната среща с банков служител остава незаменима при ключови разговори за предоговаряне на определени условия и консултация при конкретни проекти. С наличностите по сметките оперираме изцяло онлайн, което е изключително удобно и предоставя вариант за достъп до ресурсите 24/7.
Използвате ли кеш? Как превеждате заплатите на служителите си? Те в същата банка ли са?
Ежедневната ни дейност не позволява пълното изключване на работата с пари в брой. Знаете, че една от водещите тенденции в световен мащаб е навлизането на високо технологично ниво, което ще минимизира плащанията в брой и ще предложи изцяло нов подход. Към момента се съобразяваме с предпочитанията на нашите клиенти и служители за начина, по който искат да взаимодействат с нас по отношение на паричните потоци. Това е една от основните причини да използваме кеш и различни начини за изплащане на заплати - в брой или по банкова сметка. Относно нашите служители, основната ни цел е да е максимално удобно за тях.
Кои банкови услуги най-често използвате и защо?
За нас онлайн банкирането е сред най-често използваните услуги. Доволни сме, че работим с един от най-надеждни банки, която осигурява този тип услуги. Изключително удобство е да използваме нашите средства по всяко време, да превеждаме пари в страната и чужбина, да погасяваме задължения по кредити и кредитни карти и да заявявате продукти и услуги онлайн без да е необходимо да напускаме офиса и дори бюрото си. Вярваме, че това е бъдещето на банковите услуги.