fallback

Всички ще знаем заплатите на шефовете в публичните и финансовите компании

От задължението, което иска да въведе КФН, ще се спасят само непубличните банки

11:25 | 08.04.10 г.

Хиляди заплати на служители в публични дружества (включително пет банки), застрахователи, пенсионноосигурителни дружества и здравноосигурителни дружества трябва да бъдат публично оповестявани, гласи проект на промени в Закона за публично предлагане на ценни книжа, подготвен от Комисията за финансов надзор (КФН). Документът вече е изпратен за одобрение в Министерски съвет.

На оповестителен режим ще подлежи информацията за възнагражденията на заемащите длъжността заместник-директор, икономически, финансов или търговски директор, директор или ръководител направление, главен инженер в производствено предприятие, ръководител-качество или управител или директор на клон.

В сега действащата уредба на оповестяване подлежат само възнагражденията на членовете на Съвета на директорите или Надзорен и управителен съвет. Доходите на служителите не бяха осветлявани.

Банките и застрахователите имат десетки и стотици клонове и много директори и ръководители на направление. Публични са само 5 банки, като това са ПИБ, ЦКБ, БАКБ, СИБАНК и КТБ, като те ще осветлят политиката си на възнаграждения.

Десетките застрахователни дружества също имат много клонове и широката общественост ще се запознае с доходите на стотици лица, работещи в застрахователния сектор.

Публичните дружества са над 300, като над хиляда техни служители ще могат да видят размера на заплатите си в някой уеб сайт.

В мотивите към законопроекта КФН заявява „Законопроектът предвижда в съответствие с препоръка 2009/385/ЕО изискванията за оповестяване на информация за възнагражденията да се прилагат и по отношение на лицата на ръководни длъжности в емитента, като в допълнителните разпоредби е направено уточнение, че това са лицата, заемащи длъжности съгласно единична група 1210 на Националната класификация на професиите и длъжностите.“

В мотивите си КФН също така обявява „С разпоредбите, които са насочени към въвеждане на Препоръка 2009/385/ЕО, се цели създаването на правила относно формирането на възнагражденията на членовете на управителните и контролните органи, прокуристите и лицата на ръководни длъжности в емитентите, така че възнагражденията да се основават на резултатите от дейността и да стимулират директорите да работят за средносрочната и дългосрочната устойчивост на дружествата.

Текстовете на цитираната препоръка са насочени към дефиниране на структурата на възнагражденията, към процеса на тяхното определяне, към осигуряване на прозрачност чрез въвеждане на задължение за предварително оповестяване на политиката на възнагражденията, както и към въвеждане на контрол на акционерите на емитента спрямо възнагражденията.

Основният мотив на Европейската комисия за приемането на Препоръка 2009/385/ЕО е, че опитът от последните години показва, че системите за стимулиране на директорите, установени в емитентите, са фокусирани върху краткосрочните постижения на емитентите и поради това често водят до предприемането основно на краткосрочни управленски действия, а понякога и до възнаграждаване на провала.

Това поражда необходимост от създаването на допълнителни правила относно някои аспекти на възнагражденията на членовете на управителните и контролните органи, прокуристите и лицата на ръководни длъжности в емитентите, усъвършенстване на процеса на тяхното определяне и въвеждането на контрол от страна на акционерите. Целта, която се преследва с новите разпоредби е възнаграждението на директорите да е обвързано с резултатите от дейността и да не награждава евентуален управленски провал.“

В самият проект за промени в ЗППЦК в §5 ал. 9 се казва.

„(9) Отчетът за възнагражденията по ал. 7, т. 5 трябва да разкрива подробна информация за възнагражденията, предоставени на всеки член на управителен и контролен орган, прокуристите и лицата на ръководни длъжности в емитента през предходната финансова година, включително:

1. пълния размер на възнаграждението, изплатено или дължимо на съответното лице от емитента и от всяко предприятие от същата група, за услуги и дейности, извършени през предходната финансова година, в това число обяснения за променливите компоненти, както и оценка на непаричната част от възнаграждението;

2. всякакво друго възнаграждение, изплатено или дължимо на съответното лице, за услуги или дейности извън тези по договора за управление или трудовия договор, които са извършени през предходната финансова година;

3. дължими или изплатени обезщетения, произтичащи от предсрочно прекратяване на договор на съответното лице с емитента;

4. броя на предоставените, съответно упражнените и неупражнените опции върху акции през предходната финансова година, включително брой на акциите и цена на упражняване на опциите, когато опциите са упражнени, и неупражненият брой опции, тяхната цена, дата и условия на упражняване;

5. стойността на заеми и гаранции, предоставени на съответното лице от емитента или от друго предприятие от същата група, в това число лихви и неиздължена главница.“

Публикуваме и пълния пакет документи по повод промените в ЗППЦК, изпратени от Комисията за финансов надзор до Министъра на финансите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:39 | 13.09.22 г.
fallback