Системата „единен електронен фиш” няма да се прилага вече за леките коли и автобусите и остава само за товарните автомобили. Това реши правителството с промяна в Наредбата за граничните контролно-пропускателни пунктове.
Новите текстове възлагат на Министерството на финансите отговорността за експлоатацията, администрирането и поддръжката на Интегрираната локална система за автоматична обработка чрез единен фиш, тъй като на практика тя се обслужва изцяло от Агенция „Митници”.
Концепцията за т. нар. „единен електронен фиш” и свързания с него технологичен ред беше разработена през 2004 г. и отразява тогавашното разбиране за граничния контрол като съвкупност от ясно разграничени процедури за всички лица и превозни средства.
Процедурите трябваше да се изпълнявани в строга последователност от органите на отделните служби от задължителния граничен контрол и да осигурят висока събираемост на държавните вземания, дължими при преминаване на границата, както и ограничаване на корупцията.
Според сегашното правителство обаче практиката по прилагане на Интегрираната система показва, че задължителното преминаване на всички лица и МПС по установения технологичен ред не намалява, а увеличава почти двойно времето за граничен контрол, особено за леките автомобили и автобусите.
От друга страна, пътниците с леки автомобили и автобуси генерират минимална част от плащанията.
Необходимостта от промяна, която да оптимизира реда за осъществяване на граничния контрол, е посочена и в официалния доклад от проверката по Шенген в област „Полицейско сътрудничество” (март-април 2009 г.). Оценяващата комисия поставя в документа под въпрос ефикасността на системата „единен фиш”, изискваща шест спирания за всички преминаващи граждани, което е в противоречие с принципите за „минимален граничен контрол”.