Как би Ви прозвучало предложение да придобиете публична компания за 453 лв.? Не, не акции за 453 лв., а цяла компания? Ако смятате, че е невъзможно, то вероятно се намирате на някой друг пазар. На Българска фондова борса такава компания има и тя се казва Континентал Холдинг АД.
Едва ли това дружество е попадало в полезрението на спекулантите и инвеститорите, тъй като от листването си досега с акции на дружеството е имало 3 (три) сделки – по една през 2006, 2007 и 2009 година. Именно последната сделка – тази от 29 април 2009 година, прави толкова впечатляваща пазарната капитализация на Континентал Холдинг.
Тя е извършена на цена 0,001 лв. за акция, а прехвърленият пакет е точно 25 книжа. Капиталът на компанията е разпределен в 453 хил. акции, което прави пазарна капитализация от 453 лв. По фиксирания курс на БНБ това означава, че на БФБ има компания, оценена на 230 евро.
Континентал Холдинг е приемник на бившия приватизационен фонд Континентал, гр. Перник. Предметът на дейност включва придобиване, управление, оценка и продажба на участия в български и чуждестранни дружества, се казва на официалния сайт на компанията.
Ситуацията с пазарната капитализация на Континентал Холдинг може да изглежда доста забавна, но тя дава ясен сигнал за състоянието на капиталовия ни пазар. Причината за това е, че компанията едва ли би струвала толкова, просто по позицията няма нито търсене, нито предлагане. Именно в това е проблемът на пазара - не в ниската цена на акциите, а в липсата на търговия.
Това поставя (за пореден път) въпроса доколко подобни дружества заслужават публичен статут и редно ли е да се включват в статистиката като емитент на ценни книжа, листнати за търговия. Защото категоричният отговор е ясен: просто не. Никой няма полза от публични компании, търгувани по веднъж в годината и то в сделки с по 25 акции – нито самото дружество, нито пазарните участници.
Защото дори това е сигнал за външните инвеститори, че пазарът ни не е развит и че има още дълъг път, докато заприличаме на средноевропейска борса. Дотогава ще си останем на опашката и независимо дали е криза или не, пазарът ни ще изостава на фона на останалите в региона.
Освен разбира се при остър спад – тогава показахме, че можем да сме сред най-активно пропадащите.
Свързани компании: