Комисията за финансов надзор (КФН) и борсовите асоциации Българска асоциация на управляващите дружества (БАУД), Българската асоциация на дружествата за допълнително пенсионно осигуряване (БАДДПО) и Българска асоциация на лицензираните инвестиционни посредници (БАЛИП) са единни срещу решението на БФБ за делистване на така наречените неликвидни дружества. Това става ясно от писмо на институциите, получено в Investor.bg.
От делистване са заплашени над 200 компании.
Вчера вицепремиерът Симеон Дянков заяви, че на предстояща среща с КФН делистването на тези дружества ще е една от темите на разговор, като ще попита дали неликвидността им не е поради финансовата криза.
Публикуваме в оригинал разпространените до членовете на асоциациите, аргументи срещи делистването:
Във връзка с проведената на 28 октомври 2009 г. в сградата на КФН среща с представители на БАЛИП, БАУД, АДВИБ, АИКБ и БАДДПО, чийто предмет беше критериите за сваляне от търговия на публични дружества, установени в чл. 37 от Част III от Правилника на БФБ-София, ви уведомяваме за следното:
1. КФН изготви паметна записка на проведената среща, в която са представени изказванията на страните и техните аргументи. Видно от направените изказвания, всички представители на асоциациите се обединиха около мнението, че свалянето от търговия на публични дружества, поради промяна в критериите заложени в Част III от Правилника на БФБ-София е неприемлива. Приложено Ви изпращаме паметна записка, подписана от представители на БАЛИП, БАУД, БАДДПО и представителя на КФН. Председателите на управителните органи на АИКБ – г-н Велев и АДВИБ на г-жа Д. Пеева изразиха чрез писмо, изпратено по електронна поща на 10.11.2009 г., че са съгласни с паметната записка и тя отразява коректно изразените становища от участниците в срещата.
2. От изложеното е видно, че действията на БФБ-София АД не срещат подкрепа от никой от представителите на инвестиционната общност, както и от страна на КФН. Аргументите за това могат да се обобщят в следните групи:
2.1 С действията си по сваляне от търговия на регулиран пазар на определени емисии би се ограничила възможността да се сключват сделки с акции на свалените дружества, т.е. трудно би могло да се намери купувач на добра за инвеститора цена. Данъчното третиране на сключените сделки би било различно съобразно ЗДДФЛ, т.е. сделките ще са облагаеми и това ще е в ущърб на инвеститорите. Горните последици биха нарушили интересите на непрофесионалните инвеститори;
2.2 Някои колективни инвестиционни схеми биха изпаднали в нарушение на чл. 195, ал. 1 и 2 от ЗППЦК, защото акциите на свалените от търговия дружества няма да имат пазарна цена и няма да отговарят на законовите изисквания. По този начин биха се нарушили интересите на институционалните инвеститори. Нещо повече, направените промени в Правилника на БФБ-София АД създават непреодолими проблеми на пенсионно осигурителните дружества (ПОД), които са инвестирали в компании, застрашени от сваляне от търговия. При сваляне от търговия ПОД би се оказало в нарушение на изискванията на Кодекса за социално осигуряване (КСО) не поради свое поведение, а поради действие на трето лице – БФБ-София АД. По този начин интересите на ПОД също ще бъдат застрашени от промяната на критериите, заложени в Правилника на БФБ-София АД.
2.3 В действащото законодателство не е налице материалноправна предпоставка за загубване на публичен статут поради дерегистрация на емисията от регулирания пазар и би се стигнало до неприемливо съчетание: публично дружество, чиито акции не се търгуват на регулиран пазар. По този начин биха се наруши интересите и на самите публични дружества.
2.4 Биха се създали предпоставки за изкуствено преодоляване на заложените критерии и това ще стимулира извършването на привидни сделки или системни манипулации на пазара. По този начин надлежното функциониране на пазара би било поставено под въпрос.
2.5 Съгласно чл. 91, ал. 1 от ЗПФИ, БФБ-София АД може да отстрани от търговия финансови инструменти, които не отговарят на определени изисквания в правилника, но само ако това няма да увреди съществено интересите на инвеститорите и надлежното функциониране на пазара, следователно налице е законова предпоставка и основание за промяна в критериите в Правилника на БФБ-София.
От изказванията, направени от г-жа Б. Илкова и г-н И. Такев в хода на срещата, сана ясно, че БФБ-София не дължи такса на Deutsche Borse за броя търгувани на БФБ-София дружества и, че основният мотив за свалянето им от търговия е подобряване на имиджа на борсата. КФН обаче счита, че подобряването на имиджа на регулирания пазар не е аргумент за действия, които застрашават интересите на инвеститорите. Пълният документ можете да изтеглите от тук.
Членове на асоциациите изпратиха до Investor.bg и отговора на БФБ-София, който е в документ от 11 страници. В него се казва, че "... изложеното в приложената към писмото на КФН паметна записка от срещата е неточно, непълно и е изместен фокуса на дискусията в посока оказване на натиск върху Борсата за промяна на действащия, съгласуван с професионалната общност и одобрен от КФН правилник ...". Пълният документ можете да изтеглите от тук.