fallback

Потребителското доверие пада, над 50% чакат рязък ръст на безработицата

Стойността на показателя „доверие на потребителите” се връща на нивото отпреди шест месеца

11:56 | 06.11.09 г.

През октомври 2009 г. стойността на общия показател „доверие на потребителите” се понижава с 5,9 пункта спрямо юли и се изравнява почти с нивото отпреди шест месеца, показват данните на последното наблюдение на НСИ.

Данните очертават през погледа на потребителите една по-негативна картина в сравнение с юли на протичащите и очакваните социално-икономически явления и процеси в страната, коментират от института. Намалява доверието както сред населението в селата, така и сред населението в градовете - съответно със 7,3 и 5,2 пункта.

През октомври мненията на потребителите относно настъпилите промени във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца слабо се подобряват. За разлика от потребителите в градовете, при които се увеличават неутралните за сметка на негативните оценки, населението в селата отчита определено влошаване на финансовото състояние на домакинствата си. Потребителите от градовете, и особено тези от селата, изразяват също нарастващ песимизъм в очакванията си за финансовото състояние на техните домакинства през следващите дванадесет месеца.

Ако през юли потребителите отбелязват относително по-позитивно становище спрямо април за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, то сега през октомври техните оценки са по-неблагоприятни в сравнение с преди три месеца. По тяхно мнение има влошаване на икономическото положение в страната. С повишен негативизъм са и прогнозите за промените, които ще настъпят през следващите дванадесет месеца.

По-благоприятни в сравнение с три месеца по-рано са оценките на потребителите по отношение на изменението на потребителските цени през последните дванадесет месеца. Традиционно мненията са, че цените са се повишили, но продължават да се увеличават тези, че цените не се променят или се понижават. По-слаби са и инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца, с което се продължава започналата след юли 2008 г. тенденция на спад в инфлационните очаквания на потребителите.

По отношение на безработицата през следващите дванадесет месеца, след наблюдаваното слабо положително колебание през юли прогнозите продължават да се влошават и предвижданията се изместват към силно негативните очаквания. Повече от половината от потребителите (55,5% при 44,4% през юли) са на мнение, че безработицата рязко ще се увеличи през следващите дванадесет месеца.

През октомври се понижава и общата балансова оценка за настоящото състояние на бюджета на домакинствата, поради увеличаване броя на домакинствата, затъващи в дългове и на тези, принудени да теглят от спестяванията си и намаление на тези, които могат да спестяват.

Същевременно около 70% от домакинствата продължават да оценяват финансовото си положение с отговора „свързваме двата края”.

Потребителите оценяват настоящата обща икономическа ситуация в страната като по-неподходяща за спестяване в сравнение с юли, което е резултат от влошените оценки на потребителите от селата. Сред населението в градовете се увеличава частта, която се затруднява да направи преценка на икономическата ситуация за сметка главно на тази, която дава негативни отговори. Понижават се очакванията на потребителите за възможността да се спестяват пари през следващите дванадесет месеца .

Успоредно с отчетеното влошаване на финансовото състояние на домакинствата и влошаването на условията за спестяване последната анкета регистрира по-ниски оценки на потребителите по отношение на предимството да се правят покупки на предмети за дълготрайна употреба в настоящата ситуация. Негативните оценки са изразени по-масово сред населението в селата. Отрицателни са също промените за очакваното извършване на разходи „за подобрения в дома” и за „покупка на кола”, през следващите дванадесет месеца

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:51 | 12.09.22 г.
fallback