fallback

Предимства на франчайзинга по време на криза

Кризата поставя много предизвикателства, но предоставя и възможности пред франчайз бизнеса

16:47 | 03.11.09 г.
Автор - снимка
Създател

Сегментът на франчайз услуги е един от сравнително динамичните и успешни сектори от икономиката по време на криза. Това каза Рандал Нелсън, мениджър за България за веригата фитнес зали Curves Bulgaria и на веригата студиа за фотоепилация No+Vello Bulgaria, по време на конференция, посветена на франчайз пазара у нас. По думите му в САЩ се забелязва известен спад в сектора поради рецесията, но той е компенсиран от ръст в развиващите се страни и в Източна Европа. Нелсън смята, че едно от предимствата на франчайзинга, което го прави привлекателен за бизнеса в условията на криза, е установеният маркетинг модел на бизнеса, за който се придобиват права. Наред с това по време на такива сътресения много професионалисти биват съкратени от работа и търсят възможност за стартиране на собствен бизнес. На разположение има и редица квалифицирани служители, които са останали без работа. Не на последно място Нелсън посочи, че по време на криза много от потенциалните конкуренти на даден бизнес са с отслабнали позиции, а на пазара има и по-голям брой незаети имоти, които могат да се използват за нуждите на бизнеса и да бъдат наети на атрактивни цени. Кризата обаче поставя и много предизвикателства пред франчайзинга, както при всеки останал бизнес, коментира той. Като първи фактор, затрудняващ бизнеса, той посочи ограничения достъп до кредитиране. Също така високата безработица засяга търсенето и потреблението. Той каза също, че много от франчайзополучателите не спазват предписаните от собствениците на бизнеса стандарти и процедури и това е причина за част от усложненията и неуспехите при този модел. Относно разпространението на модела в Централна и Източна Европа (ЦИЕ) Нелсън каза, че очаква след пет години пазарът на продукти и услуги, продавани чрез франчайз в България, да стане конкурентен и наситен като този в Гърция, който днес е един от най-развитите в това отношение в региона. По негово мнение ЦИЕ като цяло е подходящ пазар за развитие на франчайз, тъй като потребителите отдават голямо значение на стойността и марката и не са водени единствено от цената. Той смята, че следващата фаза от развитието на пазара е навлизането на нишови и специализирани франчайзи. На въпрос на Investor.bg как макроикономическата конюнктура се отразява на развитието на франчайз модела у нас и в региона той каза, че въпреки значителния икономически спад в някои икономики България не е сред тях. У нас спадът е по-ограничен и специално неговата компания не е отчела спад поради кризата. „Някои франчайзи ще бъдат засегнати, но тези (в сегмента) на здравето и красотата – не“, каза той, като добави, че очаква икономиката у нас да се възвърне на положителна територия през второто тримесечие на 2010 г. Още по темата: Хранителният бранш у нас шампион по брой франчайзинг системи Франчайзингът удвоява шансовете за задържане на пазара
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:56 | 12.09.22 г.
fallback