Развитието на бизнес на базата на франчайзинг в България набира все по-голяма скорост през последните години. По данни на франчайз посредника Franchising.bg oт края на 2007 г. до днес броят на компаниите, предлагащи франчайз у нас се е утроил.
Към средата на 2009 г. у нас оперират над 80 франчайз системи в сравнение с по-малко от 60 в края на миналата година. Общо 62% от тях са български компании, а 68% от тях са на пазара от повече от 5 години.
До края на 2007 г. броят на търговските обекти, работещи на франчайз, е бил 776. През 2008 година са открити 702 нови обекта, което представлява ръст от 90% само за една година, сочи изследване на компанията. Очакванията на франчайзодателите са, че в края на 2009 г. търговските обекти в България, работещи на франчайз, ще достигнат 2 156, а към края на 2010 г. – те да бъдат вече над 2900.
Хранителният бранш е с най-много франчайзи (над 15), а в сферата на недвижимите имоти франчайз за стартиране на бизнес предоставят 7 компании.
На въпрос на Investor.bg Светослав Билярски, създател на компанията, каза, че франчайз моделът е по-подходящ за бизнеси, при които има повтаряемост на процесите. Той даде пример с Унгария, където има над 500 франчайз системи в сравнение с 80 у нас, което дава основание да се очаква, че сегментът ще се развива динамично през следващите години. По мнението на Билярски вероятно е България да достигне Унгария в това отношение през следващите три години.
Най-много франчайз обекти у нас са открити под марката Форнети – близо 350 обекта.
За периода от 1 януари до 1 септември 2009 г. 8% от франчайзополучателите са отпаднали от бизнеса. Основната причина за затварянето на обектите е недостатъчният наличен капитал, за да се устои на настоящите сътресения на пазара.
През 2008 г. в обектите, открити чрез закупуване на франчайз, са създадени 2370 работни места у нас. Въпреки финансовата криза от началото на тази година до 1 септември са били открити над 3300 нови работни места и в момента във франчайзинг обекти в страната работят над 8000 служители.
При всеки бизнес периодът за възвръщане на инвестицията е индивидуален и зависи главно от способностите и усилията на франчайзополучателя. За периода от 2007 г. насам средният срок за възвръщане на инвестицията, направена при започването на франчайз бизнес е бил 15 месеца.
Общо 73% от анкетираните твърдят, че инвестицията в техния франчайз се възвръща до края на първата година.
Различните сектори на пазара са засегнати в различна степен от кризата. Анкетираните споделят, че кризата се отразява на реализираните обороти - в зависимост от бранша спадовете са средно от 10 до 70%. Сред най-силно засегнатите са недвижимите имоти и други браншове, свързани с покупка на кредит, а най-слабо – франчайзите от хранителният сектор.
Кризата изправя редица дребни предприемачи пред дилемата или да се борят с икономическите условия до пълно изтощение на финансовите си ресурси, или да минат под крилото на голяма верига. Така в България все по-често започва да се практикува т.нар. конверсионен франчайз. Това е възможността съществуващ бизнес да се включи във франчайз система като приеме да работи под нейното име, по нейните правила и да заплаща такси за това, се казва в проучването.
По-голямата част от кандидатите са действащи предприемачи, които или искат да се пренасочат към изцяло нов бизнес, или се стремят да развиват франчайз като допълнение към съществуващото си начинание.
Средни параметри на франчайзинга у нас
Средната такса, събирана от франчайзодателите за започване на франчайз бизнес, е 5900 лв. За сравнение, в САЩ тя е 40 хил. долара.
Компаниите, които събират месечни „роялти” такси, ги определят средно на 4,9% от оборота. Някои франчайзодатели определят минимална такса (например: 5% от оборота, но не по-малко от 500 лв. на месец), а при трети (обикновено форми на дистрибуционен франчайз) – такава такса няма, но франчайзополучателите са задължени да купуват предлаганите стоки единствено от своя франчайзодател.
Някои компании изискват такса за национален рекламен фонд, която е средно 4,2% от оборота. Общата инвестиция за започване на франчайз бизнес е средно 29 500 лв. Франчайз веригите в България имат средно 11 обекта, а средният срок на договора е 5 год.
Общо 36% от новите франчайзи, започнали работа в страната през последните 12 месеца, са международни вериги, а останалите 64% са български компании, които развиват бизнеса си като започват да предоставят франчайз.
Франчайз мениджърите са категорични, че делът на продажбите, реализирани от франчайз компании през следващите 5 години, ще нарасне лавинообразно, като предположенията варират силно - от 200 до 500%.
Според проучването у нас франчайз моделът е все още недостатъчно развит и съществуват голям брой неразработени ниши – особено в сферата на услугите и търговията на дребно. Например у нас няма нито един франчайз за химическо чистене, за почистване на домовете или за ремонтни работи, които са разпространени в САЩ.
Прогноза на Международната франчайзинг асоциация сочи, че през 2035 г. над 50% от всички продукти и услуги по света ще се продават на принципа на франчайзинга.