fallback

Масово неверни данни на етикетите на безалкохолните напитки

Според производителите пък делът на некоректните фирми е минимален

12:38 | 26.10.09 г.
Автор - снимка
Създател

На етикетите на някои безалкохолни напитки не се отбелязва наличието на подсладители, а някои от тях, като "Аспартам", може да са опасни за алергични към него хора, сочи изследване на Федерацията на потребителите, представено днес от нейния главен секретар Павел Кърлев.

Тези напитки са на фирмите "Мария Инвест" ООД, Харманли, "Вавелин", с. Градец и ЕТ "Анол-В. Лашков", Мъглиж. Проучването е направено през юли-август, като са изследвани 21 мостри от безалкохолни напитки на 15 фирми от 10 области на страната. Беше уточнено, че проучването не е по-всеобхватно, защото изследването на съставките на една мостра струва 200-250 лв.

От изследваните 21 мостри, в 11 не е указано, че са с подсладители, в 7 е открито завишено съдържание на подсладителите, в 4 с претенции за наличие на витамин "С" такъв няма. Открити са и 4 с нарушена микробиология. Освен това при 6 от изследваните мостри е поставен подвеждащо знак "Диета", въпреки че не са диетични.

Само 0,5% от етикетите на безалкохолните напитки не са изработени според сегашните стандарти, сочи проучване, направено от Асоциацията на производителите на бзалкохолни напитки, пък информира нейният председател Милчо Бошев. Проучването обхваща общо 1603 продукта на 90 фирми, като 1390 са плодови сокове и нектари, произведени у нас и в чужбина, 129 вида са "студен чай" и 84 - спортни и енергийни напитки. Основните нарушения при това проучване са, че липсва информация на български, не е написано количеството на плодовия концентрат, няма енергийна стойност в килокалории.

Що се отнася до продажбите на бутилирани води, беше съобщено, че през последните месеци е имало два сигнала и след направена проверка от съответните органи, е установено, че едната марка е от неизвестен водоизточник и производството й е спряно.

Като цяло сега пазарът на безалкохолни напитки у нас е по-регулиран и докато преди 10 години производителите са били към 3000, сега те са 280, съобщи още Бошев. За първите 9 месеца на годината като цяло има спад на продажбите на безалкохолни напитки у нас с 6% на годишна база, приблизително такъв се очаква да бъде резултатът и за цялата година. Единствено за 9-те месеца ръст имат продажбите на "студен чай" и напитките "лайт" с 14%.

От юли 2010 г. според изискванията на ЕС на етикетите на безалкохолните задължително ще се изписват оцветителите, които могат да доведат до хиперактивност при децата, като и това ще се указва. Засега ЕК не е приела предложението на Великобритания такива оцветители да бъдат забранени.

До две години по всяка вероятност ще бъде въведено задължителното изискване за ЕС шрифтът на етикетите на хранителните продукти да е минимум 1,5 мм, а също така да има и определен ред при изписването на съставките им.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:29 | 03.09.22 г.
fallback