fallback

БДЖ и НКЖИ със загуби от общо над 70 млн. лв., готвят се съкращения

За да увеличат приходите, в БДЖ смятат да продават стари вагони, от които вече нямат нужда заради намалелите товарни превози

14:54 | 20.08.09 г.
Автор - снимка
Създател

„БДЖ“ ЕАД приключва първите 6 месеца на годината със загуба от близо 22,36 млн. лева, съобщи пред журналисти изпълнителният директор на дружеството Христо Монов. Основен „принос“ за загубите има секторът „товарни превози“ - близо 18,3 млн. лева. Прогнозата на БДЖ е, че железниците ще приключат годината с отрицателен финансов резултат от 38 млн. лева (ако не им бъде изплатена изцяло предвидената в държавния бюджет субсидия от 180 млн. лева) или 20 млн. лв. (при пълна субсидия).

Превозените от БДЖ товари за първото 6-месечие на годишна база са намалели с 37% до 5,52 млн. т, като това се дължи главно на спирането работа на Кремиковци, който беше най-големият товародател на превозвача. Спадът при пътническите превози на годишна база е със 7,5% - до 15,7 млн. броя, като средно за Европа спадът е от 10%.

Директорът на БДЖ същевременно посочи, че благодарение на изработената в края на миналата година и осъвременена през април антикризисна програма, разходите на фирмата за полугодието са намалели на годишна база и изчисленията сочат, че без тази програма загубите за 6-месечието щяха да бъдат около 40 млн. лв.

Между основните антикризисни мерки на дружеството са увеличение на приходите чрез разпродажба на излезли от експлоатация (за скраб) или стари вагони, главно товарни, които не се използват поради съкращаване на превозите. Очакванията са за допълнителни приходи от тези продажби за 2009 г. от около 17,17 млн. лева. Ще има и съкращения на работници след разговори със синдикатите.

БДЖ ще се стреми да преструктурира и разсрочи плащанията си по дългосрочните си заеми, които са на обща стойност 554 млн. лв., като 400 млн. лв. от тях са за закупените през последните 2-3 години дизелови и електрически мотриси. Краткосрочните задължения на дружеството са на обща стойност 285 млн. лв., като от тях 160 млн. лв. са към доставчици и вече се водят преговори за разсрочване на плащанията по тях.

Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) приключи полугодието със загуба от 48 млн. лева при планирана загуба за периода от 53 млн. лева, информира на свой ред генералният директор на дружеството Антон Гинев. Приходите на компанията за 6-месечието са по-малко с 20% на годишна база. Същевременно към момента 80% от предвидените годишни средства за капиталови инвестиции (99 млн. лв.) и за текущо поддържане на железния път вече са изразходени.

Между основните антикризисни мерки, чрез прилагането на които могат да се икономисат средства, Гинев отбеляза: намаляване на 6 часа на работното време на голяма част от заетите (икономии от около 3,76 млн. лв. за гоидната), доброволни неплатени отпуски (над 1 млн. лв. икономии за годината), съкращения на общо 345 заети (около 1,8 млн. лв. икономии за годината) и др. От продажбата на неоперативни активи фирмата разчита да получи за 2009 г. около 6 млн. лв.

Като крайна мярка, и то с утвърждаване от Министерски съвет, би могло да се стигне до отпадане на 12 броя жп-направления, но това би довело и до съкращение на 12 бързи и 58 пътнически влака и до освобождаване на 644 заети, което ще доведе до социално напрежение, подчерта Гинев.

НКЖИ разчита правителството за сключи да края на годината заемно споразумение със Световната банка на стойност от 360 млн. лв., което е предвидено в държавния бюджет, като средствата ще се използват за обновяване на механизацията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:10 | 13.09.22 г.
fallback