fallback

Кризата, дългата зима и дъждовното лято свалиха потреблението на бира с 4%

Консумацията на бира се мести от заведенията вкъщи

12:43 | 20.07.09 г.

Спад от 4% в реализацията на бира през първите шест месеца на годината спрямо същия период миналата година отчетоха на професионалния си празник днес на пресконференция от Съюза на пивоварите в България.

Общата реализация на бира в страната през първите шест месеца е 2,507 млн. хектолитра, което заедно с реализираното пиво за износ е 2,536 млн., съобщи Владимир Иванов, председател на Съюза на пивоварите.

Като причина за спада той посочи на първо място кризата, а на второ – дългата и студена зима. Сериозни фактори са също дъждовното лято и слабият засега туристически сезон. Иванов изрази надежда през останалата част от лятото времето да се подобри, но не се ангажира с прогнози за продажбите на пивоварите за цялата година.

Спадът от 4% е резултат основно от свиването на т. нар. “студен пазар“, тоест продажбите в заведения, който намалява с между 10% и 20% в зависимост от региона. Студеният пазар формира около 28-30% от общия пазар на бира и намалението му е показател, че потреблението се мести от заведенията вкъщи, посочи Иванов. Топлият пазар, или магазинната мрежа, формира около 70% от общия пазар и при него не се регистрират съществени изменения.

Въпреки трудните времена представители на пивоварните компании изразиха увереността си в бранша и за доказателство посочиха направените през полугодието инвестиции, които възлизат на общо 40 млн. лв. За първата половина на 2008 г. компаниите отчетоха инвестиции в размер на 70 млн. лв. "Пивоварните заводи преоцениха много сериозно инвестиционната си политика, но тя ще продължи, защото конкуренцията го изисква", коментира Иванов.

През 2008 г. пивоварните предприятия са платили акцизи за 84 млн. лева и данък добавена стойност в размер на 188 млн. лв., съобщи още той.

Около 45 хил. човека са пряко или косвено свързани с пивоварната промишленост, като директно заети в производството са около 2400. До този момент в сектора няма съкращения, уволнения и принудителни отпуски, съобщиха от съюза и изразиха надежди тази тенденция да се запази и през следващите шест месеца.

Представители на компаниите посочиха, че са оптимизирали производството или не са наели допълнителни работници през летния сезон, както по принцип са правили досега.

„Този спад от 4% не е фатален засега. Да не забравяме ръста от изминалите години. Имаме достатъчно дейности, в които може да се пренасочат работници, преди да се стигне до съкращения. Не предвиждаме съкращения“, каза Александър Грънчаров, главен изпълнителен директор на „Карлсберг България“ АД.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:18 | 13.09.22 г.
fallback