fallback

Българите – бюрократи и на фирмено ниво

Все още има повече бюрократични нагласи, отколкото самосъзнание и отговорност при формирането на фирмена култура

13:10 | 04.06.09 г.

Налагането на дисциплина на работното място според 68% от анкетирани работодатели и служители изисква непременно използване и на административни мерки, показва изследване на д-р Аделина Миланова от Икономическия институт на БАН за социалния капитал и фирмената култура в България, представено от института.

Според д-р Миланова, този въпрос е ключов за доверието в организационен план и подсказва, че у българите все още има повече бюрократични нагласи, отколкото самосъзнание и отговорност при формирането на фирмена култура.

Изследването констатира и висока степен на недоверие на фирмено равнище – над 70%. Същевременно 57% от анкетираните служители посочват, че са доверчиви към своите ръководители, но това им носи разочарование. Надделява и мнението, че в повечето случаи формалното изпълнение на поставените задачи, остава без санкции.

Като най-честа причина за общата неудовлетвореност от работата се изтъкват както неприятната атмосфера, така и ниското заплащане. В същото време малка част от служителите – едва 30%, проявяват желание за честа смяна на работата си, защото се притесняват от промяната. Според д-р Миланова това говори за проява на тревожност, което е типична за българина черта.

Преобладаващато мнение на анкетираните е, че отношенията на работното място трябва да се градят върху морални ценности, отразяващи модела на семейните връзки.

Авторката изследва отношенията в различни компании, за да покаже, че на работното място българинът утвърждава конкретни практики, близки до неговите национални ценности и специфични нагласи.

Анализът сочи още, че във фирмите се наблюдава властова дистанция между ръководители и подчинени. Обяснението е, че на първо място служителите се интересуват какви са отношенията им с началниците, а след това от конкретната работа. Повечето от тях си представят идеалния шеф като „доброжелателен, добронамерен и грижовен”. В същото време, за да се утвърди като лидер, той трябва да е добре образован и възпитан. Респондентите от сферата на бизнес услугите се фокусират и върху ролята на социалния статус на мениджъра.

Служителите посочват още, че конфликтите в работата не са желани, но когато възникнат, решението трябва да се търси чрез преговори и компромиси. За тях, работодателите могат да налагат мнението си, понякога дори и агресивно, но по-добре е да следват интуицията си и да търсят съгласие с подчинените си.

В допитването надделява и мнението, че за предпочитане е фирмите да залагат на догонването на конкретни и видими резултати, а не на обещаващи предизвикателства с непознати рискове.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:23 | 27.08.22 г.
fallback