fallback

Задава се криза на пазара на товарни автомобилни превози

България ще иска от ЕК за определен период да се спре достъпът на нови играчи до пазара за международни превози

15:53 | 22.04.09 г.
Автор - снимка
Създател

България възнамерява да поиска от Европейската комисия обявяване на криза на пазара на товарни автомобилни превози, съобщи пред журналисти министърът на транспорт Петър Мутафчиев.

Искането ще бъде според регламент 3619 на Европейската общност, според който криза в даден сектор на икономиката се обявява при голямо и продължително свръхпредлагане, което представлява сериозна заплаха за финансовата стабилност на сектора като цяло и е предпоставка за фалит на много фирми.

Министърът даде пример, че към края на 2006 г. регистрираните транспортни фирми в страната за превоз на пътници и товари са били 2969, докато към февруари тази година те са 6012.

Мутафчиев допълни за Investor.bg, че искането за обявяване на кризисно положение може да е за срок от половин година с евентуално продължение за още половин година.

Ако се получи разрешение от ЕК, през дадения период няма да има никаква регистрация на фирми за международни товарни автомобилни превози, като се има предвид, че от началото на следващата година всички български фирми за товарни превози ще имат статут на такива за международни превози.

Изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ Володя Киров поясни, че между основните аргументи на работната група, дала предложението за обявяване на криза, е намаляването с 33% на общия оборот на товарните транспортни фирми през първото тримесечие на 2009 на годишна база.

Друг аргумент е спадът с 26% на броя на влезлите български товарни автомобили в страната в края на 2008 в сравнение с юли 2008 г. и с 41% през януари 2009 в сравнение също с юли 2008 г. Отчита се, че трайното понижение на броя на излезлите български товарни автомобили започва от юли 2008 г., като намалението през декември 2008 спрямо юли 2008 е 26%.

Освен това според данни на автомобилния бранш за първото тримесечие на годината при международните товарни превози има намаление с 36% на средния приход на един километър пробег и намаление с 32% на средния пътникопоток за един превоз на годишна база.

От бранша отчитат още, че за 2008 спрямо 2007 има понижение на извършената работа от един товарен автомобил с 20%.

От работната група правят заключение, че отражението на икономическата криза върху автомобилния транспорт се изразява главно в свръхпредлагане на транспортни услуги, надвишаващо значително търсенето, както и намаляване на цените на превозите, което пък пряко застрашава финансовата стабилност на българските превозвачи.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:30 | 29.08.22 г.
fallback