fallback

Ново звено към КФН или финансов омбудсман може да защитават потребителите

Пропуски в правилата за защита на потребителите отчитат от Световната банка

12:24 | 13.04.09 г.
Автор - снимка
Създател

България трябва да подобри институционалната страна в областта на защитата на потребителите на финансови услуги. Това е един от основните изводи в доклада по темата на Световната банка за България, представен днес.

По думите на Сю Ратлидж, ръководител на екипа, изготвил доклада, у нас има също така пропуски в правилата за защита на потребителите.

В доклада са предложени три начина за решаването на въпроса с институционалната страна. Единият е създаване на специална комисия, която да се занимава с всички видове жалби на гражданите в областта на финансовите услуги, включително банкови, застрахователни, пенсионни и други, като в нея участват съответните квалифицирани специалисти.

Другият вариант е да има специално звено към съществуващите Комисия за защита на потребителите или Комисия за финансов надзор (КФН), а третият - да се създаде финансов омбудсман, какъвто има в Германия например, който би могъл да е към Асоциацията на търговските банки или да е самостоятелна институция.

От Световната банка препоръчват още така наречените помирителни комисии във връзка с финансови спорове между граждани и финансови институции да станат постоянни и решенията им да бъдат задължителни. Препоръчва се също така да се подобри образованието и разяснителната работа в областта на финансовите услуги в страната, за да могат потребителите да направят по-добър и осъзнат избор на съответната услуга.

Председателят на КФН Апостол Апостолов се съгласи като цяло с изводите в доклада, посочвайки, че според него най-удачният вариант за подобряване на институционалната рамка на финансовите услуги е да бъде създаден финансов омбудсман, независимо дали като самостоятелна институция или към дадена финансова организация.

Световната банка изнесе данни, според които към септември 2008 г. една трета от българските потребители разполагат с дебитни карти, а 9 на сто – с кредитни. Това е значителен ръст спрямо началото на 2005 г., когато само една пета от потребителите в България са използвали дебитни карти, а 2 на сто – кредитни.

Още по темата: 

Само 12-13% от европейците са сменили банката си през 2008 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:55 | 08.09.22 г.
fallback