fallback

Българският авиационен пазар очаква спад от 6-9% за годината

В условията на криза държавата би могла да намали държавните летищни такси, смятат авиокомпаниите

18:10 | 27.03.09 г.
Автор - снимка
Създател

Българският авиационен пазар по всяка вероятност ще има свиване като цяло (намаление на превозените пътници от и за България) през тази година в рамките на 6-9% на годишна база, прогнозира пред журналисти днес председателят на Асоциацията на българските авиокомпании (АБА) Светослав Станулов. Основната причина за намаление на пътникопотока у нас, както и в световен мащаб, е икономическата криза.

През миналата 2008 г. общият брой пътници по международните редовни пътнически полети от и за България (без чартърите) е 3,47 млн. човека, което е ръст спрямо 2007 г. от 17,4%. Българските авиокомпании са превозили близо 900 хил. пътника, което е ръст на годишна база от 8,2%. Чуждестранните авиокомпании (вкл. нискобюджетните) имат ръст на превозените пътници по редовните линии на годишна база от 21%.

По редовни международни линии от и до летище София през миналата година са превозени 2,9 млн. пътника, което е ръст от 16,4% на годишна база. До и от морските летища Варна и Бургас по редовни международни линии през 2008 г. са превозени съответно 322 хил. пътника (ръст от 21,7% на годишна база) и 249 хил. пътника (ръст от 118% на годишна база).

Общият брой пътници, превозени по международни чартърни полети през миналата година, е близо 2,83 млн., което е ръст от 6,6% на годишна база. Българските авиокомпании по международни чартърни полети са превозили близо 1,47 млн. човека (7% ръст спрямо 2007 г.).

Общият брой на превозените пътници по международни полети от и за България през миналата година е близо 6,3 млн. броя, което е ръст от 5,2% на годишна база. От тях българските авиокомпании са превозили над 2,36 млн. броя пътници и бележат ръст на годишна база от 7,5%. През миналата година пазарният дял на българските авиокомпании (основно България Ер) у нас е почти 38% (при дял от 36,7% за 2007 г.).

Асоциацията на българските авиокомпании смята, че в условията на криза държавата в лицето на Министерството на транспорта би могла да намали държавните летищни такси, още повече, че някои от тях сега са по-високи от тези на други големи европейски летища.

С цел запазване на пазарния дял, България Ер от началото на годината намалява цените на билетите и повишава качеството на предлаганите услуги, каза от своя страна изпълнителният директор на авиокомпанията Димитър Павлов. Миналата година България Ер си е осигурила 4 нови самолета, а от началото на тази година е взела на оперативен лизинг два „Ербъс”, като единият е със 180 места, а другият – със 136, плюс 12 от бизнес класа.

Миналата седмица е подписан договор между България Ер и испанската Ибериа за съвместно опериране (съгласуване) на полетите до Мадрид, т.е. пътниците на българската авиокомпания ще могат да си купуват билети на по-ниска цена направо до Латинска и Южна Америка с прекачване в Мадрид. Скоро се очаква да бъде подписан подобен договор и с друга голяма европейска компания, с което посоченият тип договори за трансфер на България Ер с други чужди авиокомпании ще надмине 20.

Във връзка с журналистически въпрос Павлов посочи, че след лекия спад на пътниците на България Ер през първите два месеца на годината, за април записванията са повече от предварителните предвиждания. По думите му пътниците, отишли през последните месеци към нискотарифни авиокомпании, се завръщат към традиционните.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:16 | 13.09.22 г.
fallback