fallback

П. Китипов: Възможно е цената за маркет-мейкинг да е нула

Колкото по-неликвидно е дружеството, толкова по-трудно маркетмейкърът печели от спред и цената за поддържане на котировки се увеличава

16:53 | 23.02.09 г.

Във връзка с въвеждането на критерии за ликвидност за всички дружества на БФБ-София, което може да доведе до делистването на 235 дружества от БФБ-София, се обърнахме към Преслав Китипов, директор Търговия с ценни книжа в Юробанк И Еф Джи, която в момента е единственият действащ маркет мейкър. Маркет-мейкингът е начин за оставане на борсата на неликвидните дружества, като редица емитенти проявяват интерес към услугата. Маркет мейкърът е задължен да поддържа котировки "купува" и "продава" с максимален спред от 5% по акциите на дружеството емитент.

- Г-н Китипов, какъв процент от броя сделки с Девин АД, където сте маркет-мейкър, са направени на база маркет-мейкърските котировки?

В настоящата ситуация на ниска ликвидност близо 1/3 от сделките са на база маркет-мейкърски котировки.

- Имате ли право маркет-мейкърските котировки да са за сметка на клиент или трябва да са за собствена сметка?

Трябва да са за собствена сметка.

- Да разгледаме хипотетична ситуация с маркет-мейкинг по позиция с най-добри оферти 1 лв./бр. за „купува“ и 3 лв./бр. за „продава“. Влизате в ролята си и слагате „купува“ на 1 и „продава“ на 1,05 лв. Купуват от вас за малка сума. Вдигате „продава“ на 1,1 лв., пак купуват от вас за малка сума. Така купуват от вас по малко, докато стигнете 2 лв., и там започват да ви продават, но за големи суми и реализирате загуби.

Независимо от конкретния пример, печалбата от спреда е приоритет и отговорност на самия маркет-мейкър. Също така, нека не забравяме, че ангажиментът е за поддържане на котировки „купува“ и „продава“, а не на ценови равнища. При всички положения маркет-мейкърът има механизми за защита в ситуация на силно волатилен пазар.

- Имате ли печеливш ход при силно неликвидни дружества с огромен спред?

Въпрос на акционерна структура на конкретното дружество, от една страна. От друга, зависи от споразумението между представители на компанията и инвестиционния посредник.

- Скъпа ли е услугата маркет-мейкинг?

От гледна точка на пазарния риск тази величина следва да бъде разглеждана в обратна корелация с ликвидността на компанията.

- Тоест колкото е по-неликвидно дружеството, толкова би трябвало да е по-скъпа маркет-мейкърската услуга?

Да.

- Възможно ли е цената за маркет-мейкинг да е 0 (за дружеството), когато дружеството е достатъчно ликвидно?

Да.

- Има ли възможност да се прави маркет-мейкинг, по смисъла на правилника на БФБ-София, без да е подписан договор с дружеството обект на тази практика?

От правна гледна точка договор трябва да бъде подписан. Същият урежда официално отношенията между страните и конституира даден посредник като маркет-мейкър на даден емитент и обратно. Маркет-мейкърът работи по двойно по-ниски такси от стандартните на БФБ-София.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:14 | 10.09.22 г.
fallback