Във връзка с промените в правилника на БФБ-София, водещи до опасност от делистване (спиране на търговията на БФБ-София) на около 200 неликвидни дружества, се обърнахме към представители на някои от неликвидните компании, листвани на БФБ-София в резултат на IPO или SPO (първично или вторично публично предлагане). Попитахме ги дали смятат да вземат някакви мерки, за да останат на борсата. В четвъртък в интервю за Investor.bg изпълнителният директор на БФБ Бистра Илкова заяви, че очаква поне половината от засегнатите компании „да се задействат“.
Вариант за оставане на борсата е сключването на договор с маркет мейкър, какъвто може да бъде всеки от десетките инвестиционни посредници. Някои от правилата за маркет-мейкърството, записани в Правилника на БФБ-София, са:
1. Маркет-мейкърите са длъжни да въведат нова котировка в рамките на две минути от оттеглянето на предходната, респективно от цялостното й изпълнение.
2. Максималният размер на спреда на котировките на маркет-мейкър не може да бъде по-голям от 5% за емисии акции и 1% за емисии облигации.
3. Минималната стойност на котировката в парично изражение към момента на въвеждането й е 2 500 лв.
Сравнително малкият спред от 5% (спред е разликата между най-добрата оферта продава и най-добрата оферта купува) и изискването за минимум 2 500 лв. стойност на котировката (купува или продава) прави маркет-мейкърството добър начин за осигуряване на ликвидност. Например при Ломско пиво АД, което в определени дни през 2007 г. беше хитът на пазара, в момента спредът е 9,77% (купува на 0,911 лв./акция, а продава на 1 лв. за акция). Сумата на най-добрите оферти купува и продава е за много под 2 500 лв., дори цените купува във видимите оферти за Ломско пиво АД до 0,6 лв. са за под 2 500 лв. Две оферти за по 2 500 лв. при спред от 5% значително биха подобрили структурата на котировките при тези дружества.
На всеки 3 месеца БФБ-София ще проверява кои дружества не отговарят на критериите за неликвидност и ще ги делиства, като първата дата е 1 октомври 2009 г. Вероятно в бъдеще много дружества ще трябва да избират делистване или договор с маркет-мейкър.
Досега е имало три договора за маркет-мейкърство – по позициите на Евроинс АД, Актив Пропъртис АДСИЦ и Девин АД. В момента в сила е само договорът за акциите на Девин АД с ТБ Юробанк И Еф Джи АД.
Ето какво отговориха дружествата на въпроса на Investor.bg за маркет-мейкърството като начин за спасение от делистване:
Ломско пиво АД
„Ако Ломско пиво АД не отговаря на критериите за ликвидност, ще търсим маркет-мейкър”, заяви Прокопи Прокопиев, директор Корпоративна политика в Енемона АД. Енемона АД и Ломско пиво АД са с общ собственик.
Бианор холдинг АД
„Съветът на директорите ни е оторизиран и имаме решение за обратно изкупуване на акции, ще видим точно как и кога ще осъществим това решение, което ще послужи за поддържане на ликвидността, в момент когато дори ликвидните дружества имат проблеми с оборота. Или по този начин или чрез маркет-мейкъсрсто ще останем на борсата, не сме обсъждали делистване“, каза Георги Лазаров, директор за връзка с инвеститорите (ДВИ) на Бианор холдинг.
София комерс заложни къщи АД – обикновени и привилигеровани акции
„Не сме с нагласата да се делистване. В момента обсъждаме този казус, но не знаем какви условия ще ни предложат посредниците за маркет-мейкърство по позицията ни и проучваме този въпрос“, заяви Николай Христов, ДВИ на София комерс заложни къщи АД.
Сток плюс АД
„Вероятно ще сключим договор с маркет-мейкър, но все пак, доколкото се вижда, срокът за това е до есента. Така че имаме достатъчно време да решим този въпрос”, счита Владислав Панев, изпълнителен директор на Сток плюс АД.
Херти АД
„Херти АД стана публично дружество в началото на 2008 г. в един от най-трудните и неблагоприятни моменти за листване на борсата. При проведеното IPO бяха реализирани минимален брой от предлаганите акции. Въпреки това от момента на стартиране на търговията на БФБ, дружеството изпълнява ангажиментите си за публичност на информацията както пред миноритарните акционери, така и пред цялата инвестиционна общност. Всички финансови отчети, вътрешна информация и новини, свързани с компанията, се публикуват регулярно. „Херти” има малък фрий-флоут, което се дължи както на малкия брой новозакупени акции, така и на дългосрочния интерес на инвеститорите. Вероятно дружеството може да бъде засегнато от промените в Правилника на БФБ след 01.07.2009 г. Към настоящия момент не е обсъждан въпросът за сключване на договор с маркет-мейкър. Предвид динамичната среда, в която работи дружеството, ръководството счита, че в следващите месеци ще има възможност да вземе адекватно решение“, каза Елена Захариева, основен акционер в Херти АД.
Фазан АД и Българска роза АД, Карлово – дружества на Стара планина холд АД
„С въвеждането на новите изисквания борсата предоставя право на мениджърите, които не желаят делистване на своите компании, да ползват маркет-мейкъри. Това е добра възможност и за инвестиционните посредници, да кажем направо – развитие на тази нова за тях пазарна ниша. Да, не изключвам такава възможност, но тя зависи от цените и условията, които ще бъдат предложени от маркет-мейкърите”, заяви Николай Митанкин, ДВИ на Стара планина холд АД.
„Много ме учудват квалификации като „опасност от делистване” и „застрашени дружества”. Ние подкрепяме действията на БФБ в тази посока. Но същевременно очакваме и настояваме за съответните законови промени. На всички е пределно ясно, и то отдавна, че редица компании са излишно публични. Затова е напълно логично когато кажем А, да кажем и Б, т.е. да последват промени в Закона за публично предлагане на ценни книжа, които да извадят въпросните предприятия не само от борсовата листа, но и от листата на публичните компании.
Трябва да си даваме сметка за момента, в който коментираме действията на борсата. Как са определени критериите за средномесечен оборот и за брой сделки? Субективно, предполагам! Можете да пресметнете, че въпросните компании ще са по-малко, ако се приеме минимален оборот, например 2000 лева, и ще са значително повече, ако се приеме минимален оборот, да кажем 10 000 лева.
Паралелно с това, при днешното състояние на БФБ, когато най-старият индекс е на равнището от месец юни 2003 година, е напълно логично собствениците на акции да не желаят да продават на тези цени. От друга страна, нивата са достатъчно атрактивни за мажоритари, които разполагат с нужните средства и на основата на балансиран анализ, отчитащ влиянието на финансовата криза, вземат решение за обявяване на търгови предложения с последващо отписване от публичния регистър”, допълни Митанкин.
Свързани компании: