Потребителското доверие у нас се понижава през януари 2009 г. с 6,7 пункта в сравнение с октомври 2008, съобщава националната статистика. Спадът е по-голям при потребителите в градовете (-8 пункта), отколкото в селата (-4,3 пункта).
През януари се засилва негативизмът в оценките на потребителите за настоящата икономическа ситуация в страната. Очакванията за следващите дванадесет месеца са също по-песимистични, но само сред градското население.
Балансовият показател на очакванията на потребителите в градовете и селата по отношение на ръста на безработицата се повишава с 29,5 пункта в сравнение с три месеца по-рано. През януари 2009 г. 61,2% от градското и 68,3% от селското население считат, че безработицата ще се увеличи, докато през октомври 2008 г. техният дял е съответно 29,6 и 36 на сто.
Мненията на потребителите за настоящото движение на потребителските цени са по-умерени в сравнение с октомври 2008 г., в резултат на което през януари 2009 г. Инфлационните очаквания за следващите дванадесет месеца са също по-ниски.
За второ поредно тримесечие оценките на потребителите за промените във финансовото състояние на домакинствата през последните дванадесет месеца са по-благоприятни, като по-високи са и очакванията им за следващата една година.
Отчита се също така подобряване на условията за спестяване при настоящата икономическа ситуация (с 2,7 пункта в сравнение с октомври 2008 г.), както и намерения на потребителите за повече спестявания през следващите дванадесет месеца (с 3,5 пункта спрямо три месеца по-рано).
През януари 2009 г. потребителите имат по-малка нагласа за закупуване на предмети за дълготрайна употреба. Те са склонни да харчат по-малко средства за тази цел. Балансовите показатели, свързани с намерението за закупуване на кола, жилище или подобрения в дома, се задържат на равнището от октомври 2008 г.