fallback

Фикосота синтез очаква 20-25% ръст на продажбите

Близо 53% от продукцията е за износ, дружеството притежава марките Feya, Savex, Teo, Milde, Semana, Bruschette Maretti, Kubetti

11:36 | 25.11.08 г.

Илина Лилова. Снимка: Investor.bg

Илина Лилова работи в компанията за бързооборотни стоки Фикосота синтез (FS) от 7 години. В момента е мениджър на подразделението за продукти за дома и личната хигиена. Завършила е Международни икономически отношение във ИУ-Варна. Учила е също в САЩ и Ирландия. Предстои й защита на докторска дисертация по икономика. С нея разговаряме за пазара нa бързооборотни стоки у нас и очакванията за неговото развитие през следващата година. 

- Какъв е пазарният дял на марките ви Savex, Teo, Semana, Milde и др.?

Savex е лидер на пазара на прахове за пране в България с дял от 23%, изпреварвайки марките на мултинационални компании като Проктър и Гембъл, Хенкел. Тео също е най-продаваната марка сапуни в страната с пазарен дял от 31% с огромна разлика пред втория в категорията. Омекотителят за тъкани Semana има 22,5% от продажбите на този тип продукти. Една от най-новите ни марки – Milde – също имаше изключително успешен старт и за 12 месеца стана лидер в ценовия си клас. Лидери сме също в препаратите за съдове с марките Ехо Hydrobalsam и Feya, и в шампоаните с марката Тео. Адмирации заслужават и марките ни в опакованите храни – Bruschette Maretti и Kubeti – също с най-голям пазарен дял в своите продуктови категории.

- Вероятно сте единственият български производител, които успява да вземе дял от пазара на тези стоки, как го постигате?

Бих казала, че не само успяваме да вземаме дял, но успяваме да налагаме на пазара марки – лидери. Успехите ни се дължат предимно на маркетинг ориентацията на компанията – създаваме марки и продукти, които отговарят на очакванията на нашите потребители и им предлагат нещо повече от конкурентните такива. Разчитаме много на маркетинг активности, насочени към потребителите – реклама, семплинги, промоции, игри... с цел да ангажираме тяхното внимание. Важен фактор преди маркетинговата подкрепа обаче е дистрибуцията. В този смисъл мога също да отбележа, че за категориите, в които работим, имаме най-добрата дистрибуция, като в повечето случаи успяваме да покрием над 95% от търговските обекти за всеки тип продукт.

- Планирате ли продажба на бизнеса си, консолидация с други компании?

Всичко може да се очаква – зависи изцяло от ситуацията на пазара. Ние сме гъвкава компания и постоянно търсим възможности за развитие. Но ако питате за конкретни планове, за момента нямаме такива. Разбира се, ще бъдете информирани в момента, в който това се случи.

Вече знаете, че през последните две години имаме две успешни придобивания. FS има мажоритарен дял в Оникс – фирма за производство на течни детергенти и лидер в пазара на белина на украинския пазар. Другото много успешно придобиване беше на дял в Ital Food Industry, която се превърна в лидер в категорията Snack Foods в България с два много успешни бранда – Maretti и Kubeti. Това ни дава увереност, че бъдещото развитие на FS е неизменно свързвано с придобиване на добри компании за бързооборотни стоки.

- Какъв е делът на износа ви и за кои страни се осъществява той?

За първите 10 месеца на годината 53% от консолидирания оборот на компанията е реализиран извън България. Като този дял все повече се увеличава. Основните ни продажби извън България са в Украйна, Румъния, Сърбия, Албания, Македония, Молдова. Като цяло стратегията ни е не да изнасяме за много страни, а да избираме такива, които са подходящи от логистична и маркетингова гледна точка, където можем да станем сред топ 3 компании в съответната категория.

- Какви нови продукти ще разработите, след като в момента налагате тоалетната хартия Milde?

Имаме в проект няколко нови продукта в различни категории. Съвсем скоро стартирахме продажби на кухненската ролка Nappa. До дни започват и продажбите на новия ни течен перилен препарат Eliese, който се надяваме революционно да промени навиците за пране в България. Имаме още няколко проекта, които ще стартират през следващите месеци, но ще си позволя да ги запазя в тайна. Работим постоянно върху нови продукти, които да правят живота на потребителя по-комфортен и да му доставят удоволствие.

- През 2007 г. отчетохте 69,1 млн. лв. приходи от продажби, какви прогнозни приходи очаквате за 2008 г.?

Очакваме ръст в консолидирания оборот спрямо миналата година 20-25%.

- Какви инвестиции правите в увеличаване на производителността на труда, или с други думи - в увеличаване на продукцията срещу 1000 лв. разходи за труд?

В това отношение най-голямо влияние оказва автоматизацията – новите технологии, модерното оборудване изискват по-малко работници за производство на един и същ обем продукция. Не трябва обаче да се подценяват и мероприятията по оптимизация на асортимента, което позволява дълги производствени серии и внимателното разработване на продуктите от гледна точка на технологичността им при производство.

- Какво може да направи държавата, за да стимулира дейността на българските производители?

Най-подходящи биха били данъчни преференции за фирми в по-слабо развитите райони, райони извън столицата и най-големите градове. На второ място облекчаване на достъпа до европейските фондове с ясни, прости и бързи процедури за кандидатстване и одобрение. Може да се помисли за експортно кредитиране и защита от експортен риск, защото обикновено при експорт могат да се постигнат големи икономии от мащаба и да се осигури по-голям хоризонт за развитие. Подобряването на шосейната и железопътната инфраструктура също би оказало положително влияние.

- Увеличението на лихвите по кредитите и очакванията за забавяне или дори криза у нас, как ще повлияе на българския бизнес?

По-строгата кредитна политика и по-високите лихви ще отложат някои от намеренията за инвестиции. Иначе отражението на кризата ще бъде различно в различните сектори на икономиката. Надяваме се, че при бързообортните стоки и в частност при продуктите, които ние предлагаме, няма да има намалено търсене, защото хранителните и хигиенните продукти са от първа необходимост и съответно с висок приоритет в потребителската кошница. В този смисъл очакваме специално за България кризата да няма силен негативен ефект върху FS.

- Как доволните потребители на Feya например да разберат, че и другите продукти са ваши и да им се доверят?

Политиката на фирмата е всяка марка да се изгражда самостоятелно, имаме марки в различни ценови сегменти, някои трябва да имат различен имидж, някои предлагат изгодна цена, други се представят като марки-професионалисти. Например успехът на Bruschette Maretti се дължи на италианския им имидж.

- Какви канали за реклама и маркетинг ползвате и в какви пропорции?

Основно телевизия, защото продуктите ни са масови и телевизията предоставя най-ниска цена на един контакт при толкова широка целева аудитория.

- Бихте ли станали публично дружество, за да получавате реклама от това, че медиите ще ви отразяват по-често поради финансовите отчети и котировките на акциите ви?

Принципно е възможно, но със сигурност не при състоянието на пазара с коефициент пазарна оценка върху печалба равен на 2 – това е твърде ниска цена.

- Колко служители имате?

Общо малко под 1 000 души, от които 150 в Украйна, в Румъния около 50, в Сърбия около 15.

- Колко са инвестициите ви?

40 млн. лв. инвестиции за 2007 и 2008 г. Това са предимно инвестиции в двете нови бизнес направления - бизнеса със snack foods и хартиения ни бизнес, които са с нови заводи. Също можем да се похвалим с нов логистичен център. Друга съществена инвестиция е покупката на компанията в Украйна.

- Дали кризата ще се отрази позитивно за вашите разходи?

Надяваме се на по-големи отстъпки при рекламата ни, тъй като ние сме един от най-големите рекламодатели, както и на поевтиняване на суровините. При перилните и почистващи препарати положително ще повлияят ниските цени на петрола, а за хранителните продукти, понижаващите се цени на зърнените култури и маслата. Вече започнахме да усещаме намаление на разходите, но това отнема време.

- Ще се отразят ли намалените разходи в крайните цени на продуктите ви?

Не, защото те не са адекватни на досегашното поскъпване на суровините през годината. През годината се съобразявахме с конкурентната обстановка и предпочетохме да не вдигаме цените съществено въпреки драстичното поскъпване на суровините.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:14 | 13.09.22 г.
fallback