Основната причина за по-високата крайна цена на дизеловото гориво (при условие, че цената на суровия петрол е приблизително същата като преди 2 години) е предприетото изпреварващо покачване на акцизите – от 1 януари 2007 г. двойно над предвидения график, и последващото увеличение от 1 януари 2008 г., съобщиха от пресслужбата на Лукойл-България във връзка с изявления на Сдружението на организациите от автомобилния транспорт (СОАТ), за високите цени на дизела.
Сравнението на производствените цени и цените на дребно, според Лукойл-България показва, че те са направили всичко необходимо, за да компенсират влиянието на данъците и акцизите - които формират почти половината от крайната цена на дизела, и да поддържат изгодни за потребителя крайни цени за сметка на търговската си печалба.
В резултат, в момента България е с най-ниската цена на дизеловото гориво в Европейския съюз, както посочват и официалните данни на Евростат, допълват от Лукойл.
От компанията правят сравнението, че крайната цена на едро на дизеловото гориво (с включен ДДС и акциз) през ноември 2006 г. е била 1506 лв./1000 л, а сега е 1895 лв./1000 л (увеличение с 26%). В същото време цената на дребно преди две години е била 1,62 лв./л дизелово гориво, а сега е 2,05 лв./л (увеличение с 27%).
Освен това инфлацията в страната за последните две години, според данните на НСИ, е общо 23%.
От Лукойл коментират, че в момента тяхната чиста печалба на литър дизелово гориво е „максимално свита и резервът за по-нататъшното й намаление е нулев”.