fallback

Пестеливите и невзискателни купувачи са доминиращи у нас

Т. нар. „щедър“ сегмент е малък, като в него преобладават мъжете

17:37 | 11.11.08 г.
Автор - снимка
Създател

„В България доминират пестеливите и невзискателни купувачи“, заяви на пресконференция днес Мирослава Георгиева, директор Adhoc изследвания в GfK България.

Според нея има три основни фактора, по които се разделят потребителите - мобилност, ценова чувствителност и отношение към атмосферата в магазина. Мобилността се определя от това дали купувачите пазаруват с кола, с градски транспорт или пеша. Отношението към атмосферата в магазина пък показва взискателността на потребителите към асортимента и към допълнителните удобства (като паркинг, кафене, детски кът и т.н.).

В изследване, проведено в 11 страни в Централна и Източна Европа (България, Хърватска, Чехия, Унгария, Полша, Румъния, Русия, Сърбия, Словакия, Украйна и Унгария), са обособени отделни типове пазаруващи, които в различните страни имат различен дял от общото население. „Тези групи имат специфичен стил на поведение при пазаруване, специфични нагласи, демографски характеристики и предпочитания към различни формати и вериги магазини“, уточни Георгиева.

Въпросното изследване сочи, че 36% от българите са ценово чувствителни, немобилни и без изисквания към асортимента. Те предпочитат да осъществят своите покупки в кварталния магазин. В същото време обаче нараства делът и на тези, които пазаруват с кола, повишава се ценовата чувствителност, а желанието на хората да намират допълнителни услуги в магазина се увеличава.

Т. нар. „щедър“ сегмент у нас е малък, като в него преобладават мъжете, а основните пазаруващи са жени на възраст 42-43 години. „Средната възраст на „пестеливия сегмент“ в България е 48 години, а предпочитани от пестеливите купувачи са малките магазини, които са наблизо, удобни са, с ниски цени, чисти и в тях пазаруващите се третират като личности от персонала“, каза Георгиева.

Като влизащи в групата на ценово чувствителните и неизискващи особени условия купувачи в страната ни директорът Adhoc изследвания в GfK България посочи хората с нисък доход (198 евро месечен доход на домакинство), чиято локация е в селищата с до 20 хил. жители.

Мобилни прагматици пък са 12 на сто от потребителите в България, като делът им е нараснал почти двойно спрямо миналата година. Те търсят магазини, които разполагат с паркинг и с голям асортимент от стоки на много добри ценови равнища. Средната възраст на този тип потребители е 42 години, а локацията им е в градове с от 200 до 500 хил. жители.

Икономичният сегмент пък е ценово чувствителен и изискващ допълнителни услуги (паркинг, кафене, детски кът). „Икономичните потребители пазаруват в супермаркети и хипермаркети, като предпочитани от тях са Metro, Billa и Kaufland“, уточни Мирослава Георгиева.

„Клиентите стават все по-взискателни и все повече от тях искат да плащат с карти - всяка модерна верига трябва да разполага с банкомат и ПОС терминал“, каза още Георгиева. Според изследване за банковите услуги у нас за периода януари - септември 2008 г. 37,3 на сто от българите използват банкови карти.

Мирослава Георгиева предрече добро бъдеще на запазените марки (private labels), които в момента са с 2% пазарен дял у нас, и магазините, продаващи стоки с отстъпки (discounters). Очакванията й са в България да се строят магазини с достатъчно място за паркиране, да се развиват лоялните програми и да нараства онлайн търговията.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:32 | 28.08.22 г.
fallback