fallback

Параходство БРП с 35% ръст на печалбата до 4,25 млн. лв.

Нетните приходи от продажби се увеличават с 19,21% до 35,22 млн. лв.

16:23 | 30.10.08 г.

Параходство Българско речно плаване АД отчита 35% ръст на печалбата до 4,25 млн. лв. за деветмесечието на 2008 г., спрямо съпоставимия период на 2007 г., показва отчетът на дружеството, публикуван чрез БФБ-София.

Нетните приходи от продажби се увеличават с 19,21% до 35,22 млн. лв. за деветмесечието на 2008 г. спрямо 29,55 млн. лв. през съпоставимия период на 2007 г.

От началото на 2008 г. до 30 септември паричните средства на БРП се увеличават с 1,19 млн. лв. до 2,34 млн. лв. в края на периода. Осъществени са инвестиции за 1,92 млн. лв. и са погасени заеми за 293 хил. лв.

Параходство Българско речно плаване АД извършва международна транспортна дейност на товари по р. Дунав и като такава, дейността му е в зависимост от рисковете на международния фрахтови пазар. В частност факторите, носещи риск за дейността на дружеството, могат да се разделят на обективни, върху които емитента не може да влияе и субективни, върху които може да се окаже влияние от страна на емитента.

Към обективните фактори, според междиния отчет за дейността, спадат природните, където основният фактор е нивото на р. Дунав, както и атмосферните условия през периода. Нивото на р. Дунав пряко влияе както върху натовареността, така и върху скоростта на конвоите. И двете крайности - критично ниско и критично високо ниво на реката са изключително проблематични за коробоплаването, тъй като в резултат на затруднената или изцяло прекратена навигация се увеличават разходите, а приходите намаляват.

Периодът октомври – декември обхваща есенния и началото на зимния период – един от най-трудните в навигационно отношение периоди. Имайки предвид, че времето през втората половина на юли и целия август беше необичайно горешо и сухо, може да се очаква рязко и продължително снижение на нивото на реката за следващите месеци. Възможна е появата на плитки прагове по руслото на реката , които ще доведат до намаляване или спиране на корабоплаването в отделните участъци на реката. Като следствие от ниското ниво ще се ограничи газенето на съдовете, което рефлектира в намаление на количеството товар на борда, съответно и получените приходи, както и в намаление в скоростта на движение на конвоите. Възможни са и засядания на съдове или цели конвои по образувалите се прагове. Тяхното отсядане и отвеждане настрани е източник на много допълнителни разходи, които са изцяло за сметка на корабособственика, поясняват от параходството.

Втората половина на периода е характерна с появата на мъгли, особено в първата половина на деня, които водят до почти ежедневно временно спиране на корабоплаването и до значително удължаване в срока на доставките.

Приходите на дружеството се влияят от множество фактори, но като най-значимо следва да се посочи цената на горивото и съотношението на щатския долар към лева.

За да бъде елиминиран негативния ефект от снижението на курса на долара към лева и стабилизирано нивото на приходите, в началото на април 2008 г. дружеството започна преговори за преминаване към разплащане в евро с основните доставчици на руски и украински суровини, формиращи до 70 % от транспортната дейност на Параходството. При почти всички договори на FOB основа, разплащанията за транспорта бяха успешно трансформирани от щатски долари в евро, но за някой от големите договори на CIF основа, долара си остана основна разплащателна единица и ще продължава да бъде корегиращ фактор за обема на приходите по източна линия. През втората половина на 2008 започна възходящ тренд на долара спрямо еврото, които ще доведе до увеличение на приходите в левова равностойност, се казва още в доклада за дейността.

Разходите на дружеството за горива формират минимум 35% от себестойността на превозите. Месец януари 2008 г. започна с цена на горивото на международния пазар малко над 900 щ.д/тон, но в началото на март цените щурмуваха смятаните за критичните стойностти от 1000 щ.д/тон и твърдо се задържаха над тях. Месец юни приключи с нови върхови стойности, надхвърлящи на моменти цената от 1400 щ.д /тон, което силно стресира фрахтовия пазар и затвърди тенденцията на изпреварващ ръст на цените на горивата спрямо цените за транспорт. Прогнозите до края на годината се колебаеха между много силно оптимистични (спад на цената на петрола под 100 щ.д/барел) до силно песимистични (скок до 200 щ.д/барел), което попречи да се изработят постоянни навла за транспорт, както и да се сключват дългосрочни договори за транспорт. За облекчение на коробособствениците, през втората половина на годината започна бавно и постепененно снижение на цената на горивата, като през септември нивата на MGO се задържаха около 1050 щ.д/тон. В предвид ширещата се икономическа криза и намаленото потребление на горива в световен мащаб, очакванията за следващите 3 месеца са за нов спад в цената на дизела до нива под 900 щ.д за тон. Това ще донесе известно финансово облекчение на корабособствениците и ще компенсира частично загубите от усложнената навигационна обстановка през периода.

Поради снижение в цените на металите в световен мащаб, металургиченият завод на US Steel Smederevo (Сърбия) обяви намаление на производството на метали за месец октомври. Една от основните пещи на завода ще бъде спряна за ремонт, което ще доведе и до двоен спад в потреблението руди и пелети.

През последите 6 месеца превози на руди и други производни за Кремиковци не се извършват. 

За последните 12 месеца акциите на дружеството поевтиняха с 81,65% до 2 лв. в последната сделка.

Свързани компании:

Параходство Българско речно плаване АД(BRP)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:53 | 14.09.22 г.
fallback