Печалбата на Параходство Българско речно плаване (БРП) АД се увеличава с 2,6% до 3,1 млн. лв. за първото полугодие на 2008 г. спрямо съпоставимия период на 2007 г., показва отчетът на дружеството, публикуван от БФБ-София.
Нетните приходи от продажби нарастват с 15,3% до 23,2 млн. лв. за полугодието на 2008 г.
Според доклада за дейността на БРП в периода юли - септември 2008 г. се очаква стабилизиране на превозите на руди и пелети за металургичен завод US Steel Smederevo (Сърбия), чийто планов ремонт беше завършен в началото на годината. Може да се очакват намаление или дори пълно спиране на превозите на суровини през пристанище Лом за Кремиковци поради незадоволителното финансово състояние на комбината, което ще доведе до пренасочване на свободния тонаж по други релация и възможно намаление на навлата поради по-голямо предлагане на свободен тонаж.
Според доклада за дейността разходите на БРП за горива формират минимум 35% от себестойността на превозите. Месец януари 2008 г. започна с цена на горивото на международния пазар малко над 900 щ.д/тон, но в началото на март цените щурмуваха смятаните за критичните стойности от 1000 щ.д/тон и твърдо се задържаха над тях, казват от компанията. Месец юни приключи с нива, надхвърлящи на моменти цената от 1400 щ.д /тон, което силно стресира фрахтовия пазар и затвърди тенденцията на изпреварващ ръст на цените на горивата спрямо цените за транспорт. Прогнозите за следващите 3 месеца се люшкат между много силно оптимистични (спад на цената на петрола под 100 щ.д/барел) до силно песимистични (скок до 200 щ.д/барел), което пречи да се изработят постоянни навла за транспорт, както и да се правят дългосрочни планови и договори за транспорт.
Повечето от големите превозвачи на реката противодействат на променливите цени на горивата чрез прилагането на система за бункерни добавки към вече договорените базисни навла, което цели да оптимизира максимално размера на полученото навло. „За съжаление, известната степен на сложност при прилагане на тази система плаши малките товародатели и за да се задържат техните товари на реката, трябва да се прибягва към твърдо договаряне на навло, където риска от загуба на пари се поема изцяло от превозвача“.
Свързани компании: