Правителството одобри осъществяването на процедура по реда на Закона за обществените поръчки за избор на превозвач за извършване на обществени превозни услуги в железопътния транспорт, съобщи правителствената информационна служба.
Визира се превозът на пътници на територията на България с бързи (междурегионални) и пътнически (крайградски и регионални) влакове при поемането на задължение за превоз и тарифно задължение, включително и превоз на пътници, на които е предоставено право на пътуване с намалени цени или безплатно.
Действащият в момента договор за извършване на такива услуги, сключен между "Български държавни железници“ ЕАД и министъра на транспорта, изтича на 1 януари 2009 г.
Предвижда се договорът за извършване на пътническите превози да бъде сключен за срок от 15 години. В документацията ще бъдат посочени изисквания за продължителност, редовност, капацитет и качество на предлаганата услуга и редът за тяхното отчитане; за периодичност, качество и обем на превозите; за повишаване на качеството на услугата, включително чрез внедряване на пътническа информационна, билетоиздаваща и резервационна система, свързана с Европейската резервационна система и информационните системи на европейските железопътни предприятия, и работа в реално време.
Желаещите да участват в процедурата за избор на превозвач за извършване на обществени превозни услуги в железопътния транспорт трябва да имат лиценз за пътнически превози. По данни на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ с такъв лиценз разполагат „Български държавни железници“ ЕАД, „БДЖ - Товарни превози“ ЕООД и „БДЖ - Тягов подвижен състав (Локомотиви)“ ЕООД.
Данните показват, че годишно с железопътен транспорт се превозват около 33-35 млн. пътници. Обслужват се 678 гари в населени места на територията на цялата страна с 561 влака ежедневно. За извършването на тези превози са необходими повече от 500 вагона със седящи места, 70 спални вагона, 25 дизелови мотрисни влака, 75 електрически мотрисни влака и 200 локомотива.
При процедурите за избор на превозвач се отчитат като критерии общественият интерес; способността на превозвача да поеме и изпълнява задълженията за обществени услуги и да осигурява продължителност, редовност, капацитет и качество на жп-превози; транспортните условия и цени; бизнес планът на превозвача за изпълнение на задължението за извършване на обществени превозни услуги; методиката за разпределяне на разходите, предложена от превозвача и др., се посочва в съобщението на кабинета.