fallback

Картел и на пазара на пилешко месо

КЗК наложи глоби на производители в сектора за общо близо 300 хил. лв.

13:06 | 22.07.08 г.
Автор - снимка
Създател

След като наскоро бяха наложени глоби за ценови споразумения на пазара на олио, при застраховката „Гражданска отговорност“, а има и съмнения за такива при горивата, днес Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви, че санкционира и птицевъдите в България.

Комисията е наложила санкции в общ размер близо 300 хил. лв.

Пет от санкциите са по 30 хил. лв. - на „Камчия“ АД, Шумен, „Яйца и птици – Зора“ АД, с Дончево, „Хайпро България“ ООД, Павликени, „Славяна“ АД, Славяново и „Пилко“ ЕООД, Разград.

Други пет са в размер на 10 хил. лв. - на ЕТ „Ангелов – Иван Ангелов“ АД, Пещера, „Джиев“ АД, Костинброд, „Авес-94” АД, с. Черни Връх , „Сиконко Агрия“ АД, „Гранит-2“ ЕООД, Велико Търново.

Две от санкциите са по 8 хил. лв. (за ЕТ „Андип 92 – Андрей Павлов“ и „Кокоимпкес“ ООД, Смолян), една за 7 хил. лв. (на „Мар-Крафт“ ООД, София).

Има и общо 16 санкции от по 5 хил. лв.

Производството е образувано по самосезиране във връзка със съмнения, че рязкото увеличение на цената на едро на пилешкото месо в началото на месец август 2007 г. се осъществява с активното участие на „Съюза на птицевъдите в България” и „Градус” ООД, Стара Загора, чиито представители съобщават в медиите конкретни прогнози и препоръки относно равнищата на цените на пилешкото месо, като дори оповестяват конкретните моменти, в които цените следва да бъдат увеличени.

Проучването обхваща периода 2002 – 2007 г. и разглежда два основни пазара: производство на яйца и производство на пилешко месо. Събраните многобройни, вкл. и писмени, доказателства сочат, че „Съюза на птицевъдите в България”, като браншова организация, е организирал срещи между членовете си с предварително поставена явна антиконкурентна цел – координиране и съгласуване на ценовото им поведение, посочват от КЗК.

Съюзът е създал комисия и регулярно е организирал срещи по ценовата политика, през целия процесен период, особено активно на пазара на яйцата. Подобно поведение създава възможност за нерегламентиран обмен на чувствителна информация и е предпоставка за ограничаване на конкуренцията.

От събраната информация става ясно, че на пазара за производство на яйца, фирмите са изработили и са се придържали към определен съвместен план за контролиране на пазара, както по отношение на прилаганите цени, така и по отношение на регулиране на обема на производство. Провеждани са мерки за координиране и/или съгласуване на търговското и ценовото пазарно поведение с цел ограничаване, нарушаване или предотвратяване на конкуренцията. Съгласуваното повишаване на цената на яйцата през месеците юни-август на 2007 г. е толкова драстично, че тя е надминала и средните европейски цени.

Що се отнася до пазара на пилешко месо, данните сочат, че в периода 2002- 2007 г. цените на пилешкото месо не са се формирали в условията на ефективна конкуренция. Участниците активно са провеждали срещи, на които обменяли информация отново с цел контролиране на пазара и поддържане на минимални ценови равнища. През 2007 г. (май-септември) се наблюдава едновременно и рязко покачване на цените от всички участници, особено изразено при пилешкото месо. Процесът на координация се подпомага и от разпространение на индивидуална ценова информация от най-големите производители на пиле чрез средствата за масова информация. Проведена е нарочна пресконференция по повод затрудненията на птицевъдния бранш при намирането на зърнените компоненти, където се посочва, че от „следващата” седмица на септември цената на замразеното пиле “ще мине 4 лева на рампа и ще гони 5 лв. по магазините”.

Икономическият анализ на КЗК показва, че ръстът на цената на яйцата и пилешкото месо е изпреварвал ръста на цената на фуража. В отделни периоди в рамките на 2002 г. - 2007 г., през които на пазара се е забелязвала тенденция на рязко намаление на цените, срещите между производителите на яйца и пилешко месо са зачестявали, а голяма част от дискусиите са приключвали с препоръки за определяне на минимални цени.

Вярно е, че съюзът на птицевъдите е провеждал срещи на членовете си за обсъждане на ценовата политика, но това не означава, че обвиненията за картел са състоятелни, коментира за Investor.bg председателят на съюза Борис Стоименов. 

„Никой не може да ни забрани да обсъждаме финансовата си ситуация и цените в сектора“, каза той, като по думите му срещите са били провеждани, когато цените са падали под себестойността на продукцията и са били нужни спешни мерки за поддържане на жизнеспособността на предприятията в бранша.

Ще обжалваме днешното решение на Комисията за защита на конкуренцията, допълни Стоименов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:16 | 07.09.22 г.
fallback