Около 20% от жалбите на граждани до институцията на омбудсмана на България са свързани с отчитането и заплащането на комунални услуги (електричество, вода, парно). Това съобщи омбудсманът Гиньо Ганев по време на проведената днес в София кръгла маса под надслов „Правата на потребителите на комунални услуги” с участието на еврокомисаря по защита на потребителите Меглена Кунева, експерти и представители на ръководствата на най-големите енергийни компании в страната.
Освен това, около 12% от всички жалби са насочени срещу топлофикациите в страната. В тази връзка Ганев посочи, че „деловите отношения между гражданите и топлофикациите продължават да бъдат болезнени” и че в секторите „с естествени монополи е нарушено правото на потребителите да избират, което създава напрежение”.
По думите на омбудсмана продължава да не е ясно как точно се формират т. нар. изравнителни сметки на топлофикационните дружества след края на отоплителния сезон и защо гражданите, отказали се от парно, също се налага на плащат такси на топлофикациите.
Гиньо Ганев уточни, че според него нормативната уредба в посочените области е добра, но няма достатъчна отговорност и организация при прилагането й от страна на дружествата.
Изпълнителният директор на институцията на енергийния омбудсман на Великобритания Ричард Браун пък посочи, че съществуващата от 2005 г. институция е независима от държавата и енергийните фирми. Според регламента на работата й подадените от граждани жалби се проучват в рамките на един месец, след което се излиза с решение, при което в полза на гражданина може да бъде отстранено нарушението или да бъде обезщетен. Ако гражданинът не е доволен от решението, той може да отнесе жалбата си до съда. За съответната енергийна фирма обаче, решението на енергийния омбудсман е задължително за изпълнение.