fallback

Близо 60% от българите вярват, че ще си намерят нова работа бързо

Тази увереност обаче не се дължи само на вярата им в собствените качества, но и на състоянието на пазара на труда, който предлага много възможности

11:25 | 05.06.08 г.

Общо 59% от участвалите в проучване на Hewitt Associates служители в България смятат, че ще си намерят нова работа бързо, като това би им отнело не повече от няколко седмици. Тази увереност на българските служители обаче не се дължи само на вярата им в собствените качества и способности, но и на пазара на труда в момента, който предлага много възможности, дори и за хора, които нямат много натрупан опит.

Подобно е и положението в Румъния. Там над 60% от служителите вярват, че ако им се наложи, биха си намерили нова работа относително бързо и лесно, за разлика от средния резултат за Централна и Източна Европа, който е 50%. Най-слабо уверени във възможностите, които имат, са унгарските служители (23%).

В проучването „Най-добрите работодатели за ЦИЕ“ са включени 71 български компании. Общо в региона са изследвани близо 120 хил. служители и над 3 хил. топ мениджъри и специалисти в областта на управлението на човешките ресурси от 600 компании в 12 страни - Австрия, България, Хърватска, Чехия, Унгария, Словакия, Словения, Турция, Полша, Румъния, Русия и Украйна.

“Проучванията показват, че 51% от компаниите вече обмислят да наемат служители извън страната си, или дори извън региона, за да преодолеят недостига на квалифицирани кадри. Но тук става въпрос не само за разширяване на географския обхват: компаниите трябва да открият не само как да бъдат по-атрактивни за такива служители, но и как да ги задържат за дълго време,” казва Рита Вереш, ръководител на проучването.

Осъзнали риска, който липсата на качествени кадри носи за бизнеса, компаниите вече започват да предприемат мерки. Около три четвърти от участващите компании имат партньорства с университети, провеждат корпоративни информационни кампании, за да промотират компанията като работодател.

71% от топ мениджърите твърдят, че привличането и задържането на добри специалисти е най-голямото предизвикателство в областта на човешките ресурси (ЧР) за следващите 3-5 години. Шест от всеки десет ЧР мениджъри в ЦИЕ считат, че ще има значителен недостиг на такива кадри в близко бъдеще. Според тях недостигът на таланти изглежда засяга най-вече България, Словакия и Полша. В Австрия и Унгария този проблем не е толкова осезаем.

“Нашето проучване показва, че чувствата на служителите, когато започнат работа в една компания, много наподобяват тези при влюбването. Служителите са много ентусиазирани и позитивни на работното си място и са склонни да пренебрегнат някои недостатъци в началото. Когато приключи меденият месец обаче, почти неизбежно настъпва известно разочарование: след първите 12-18 месеца на дадена работа, ангажираността спада значително (с 16% по ниска)”, коментира Жолт Зелецки, изпълнителен директор на Hewitt Associates за Централна и Източна Европа.

Едва половината от служителите (51%) считат, че външният имидж на компанията съответства на техните преживявания вътре в нея. Казано по-простичко, служителите често не получават това, което са очаквали, когато са започвали работа. Проучването на Hewitt показва, че веднъж щом компанията не спази обещанието си, доверието е подкопано и ангажираността спада.

Според проучването МакДоналдс Русия е начело като най-добър работодател в региона в категория „Големи компании“, а Майкрософт Словения - в категория „Малки и средни“. Пет български компании също попадат сред най-добрите работодатели в ЦИЕ – това са Телерик, Colliers International, ГлаксоСмитКлайн, Макдоналдс и Асарел-Медет.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:23 | 06.09.22 г.
fallback