Докато маркетинговата услуга „привидно пазаруване“ е масово разпространена в САЩ и Западна Европа, то тя е все още прохождаща индустрия в България. Официална статистика за този сектор в страната не съществува, но според Златизар Златев, управител на една от българските компании в сектора – Client X, годишният оборот, генериран от услугата привидно пазаруване не надхвърля 1-1,2 млн. лв.
В световен мащаб стойността на тази индустрия се е увеличила за пет години от 500 млн. до над 1 млрд. долара, като голяма част от растежа се дължи на страните в Европа и Азия.
Привидното пазаруване („mystery shopping“) се реализира чрез подставени лица - т. нар. „тайни клиенти”, които се представят за купувачи в даден обект, общуват активно с персонала, задават различни потребителски въпроси, следят дали им се отговаря правилно и учтиво, проверяват в какво състояние се поддържа обекта. По този начин се оценява представянето на служителите на съответната организация — дали спазват стандартите за представяне на продуктите и услугите, акцентират ли върху техните сравнителни предимства спрямо конкурентните марки, доколко ефективно общуват и обслужват потенциалния купувач, как реагират на критични и опасни въпроси.
През последните три години ситуацията в България се променя динамично. Към тази услуга се обръщат не само международни, но и все повече местни фирми, осъзнали вече нуждата и ефекта от качественото обслужване и контрола върху него, коментира Златев пред Investor.bg.
В България и Румъния този бизнес се развива активно, като останалите балкански страни са дори в по-ранен стадий на развитие. В сравнение със Западна Европа и САЩ обаче България изостава сериозно. В развитите страни използването на специализиран софтуер от организациите, занимаващи се с „mystery shopping“ е абсолютно задължително, а компаниите, които използват подобен софтуер в България са само две. Златев отдава изоставането на това, че потенциалните клиенти на тази услуга все още не са започнали да я използват масово, както е в Европа и САЩ, но е оптимистично настроен, защото пазарът се развива динамично.
Като признак за експанзията на индустрията може да се разглежда и това, че Client X открива офис за привидно пазаруване с „тайни клиенти” в Македония. Офисът се създава по желание на Toyota, която ще проверява по методиката на „привидното пазаруване” качеството на работа в шоу румовете си в Македония. Инвестициите в страната ще бъдат предимно в хора - „тайни клиенти“, чрез които да бъде изградена мрежа и да бъдат поставени основите на бизнеса там.
У нас компаниите, развиващи дейност в този бранш, са създали и своя асоциация - Българската асоциация за привидно пазаруване, в която членуват общо седем фирми. Според техните представители основен проблем за компаниите, които са тясно специализирани в предлагането на услугата „привидно пазаруване”, е липсата на начини, по които да възстановят внесения ДДС в държавата при покупките, които са неизменна част от дейността на „тайните клиенти“.
„Когато „таен клиент” трябва да закупи нещо (продукт или услуга) за целите на изследването, на него му се начислява ДДС. Сумата за тези покупки се възстановява от компанията, която е поръчала изследването, срещу фактура от наша страна, която също има ДДС, което обаче ние внасяме в държавата и след това не можем да си възстановим, защото като разходен документ от „тайния клиент” имаме фискален бон, който е издаден при неговата покупка в обекта. Компаниите от бранша се опитваме да получим някакво становище от компетентните органи по въпроса, но до момента нямаме резултат“, обясни Златев.