Т. нар. „бизнес ангели“ и различните от масовите начини на финансиране на малки и средни бизнес начинания бяха централна тема на регионална конференция на Центъра за предприемачество и управленско развитие (CEED) в София, съобщиха от организацията.
Бизнес ангелите са хора, които инвестират собствените си пари в чужди бизнес идеи. Нишата им е точно малкият бизнес, който тепърва прохожда.
Средната сума, която влагат в чужди начинания, е малко над 30 хил. долара. Обикновено се събират на групи, защото така си „поделят“ проучването на набелязаните проекти. Такива групи има около 200 в САЩ, докато през 1994 г. са били 10-15.
Подобна идея е развита и във Великобритания, като там ги наричат „серафими“. Техните инвестиции са местни, но могат да се кооперират и така да разширят сферата си на действие.
Според експерта в сектора Джон Мей, основател и управляващ партньор на New Vantage Group, бизнес ангелът е оптимист, много търпелив и умеещ да си сътрудничи с хората. Едва 25% от инвестициите на бизнес ангелите водят до добра печалба за тях, така че те трябва да са хора, които да могат да работят за „общото благо“, посочва той.
Втората регионална конференция „Намерете капитала, който ви е необходим, за да продължите напред“ събра в София участници от 15 държави.