Нужни са спешни действия за подобряване статуса на българския флаг и за създаването на конкурентноспособно и качествено българско корабоплаване, смятат членовете на Българската асоциация на корабособствениците (БАК).
За да се подобри безопасността и качеството на корабоплаването в България са необходими серия от мерки. Според к.д.п. Христо Донев, директор на Параходство „Български морски флот“ и председател на БАК, за разлика от други страни членки на ЕС, у нас в периода след демократичните промени, развитието на корабоплаването не е било поставено сред приоритетите на държавата. Това по думите му е довело да тежкото състояние за българския флот в момента, не само по отношение на размера на тонажа, но и по отношение на безопасността и качеството.
От БАК са на мнение, че за състоянието на морския клъстър в България е необходимо да бъдат взети спешни законодателни промени, „защото в противен случай е застрашено съществуването на българското корабоплаване още в следващите няколко години“.
Асоциацията е отправила предложения към Министерството на транспорта и Министерски съвет, като исканията са за премахване на рестрикциите по отношение цената на труда, състава на екипажите и поставянето на българските корабособственици наравно с международните им колеги и конкуренти. По-нататъшните мерки пък би трябвало да са свързани с популяризиране на моряшката професия в България и подобряване качеството на българските морски кадри. Според членовете на БАК това би било възможно само ако и държавата сложи в приоритетите си корабоплаването.