fallback

Смяната на мобилния оператор ще отнема до 12 дни

Процедурата може да е и по-кратка и още след седмица да има абонати с нов мобилен оператор и стар телефонен номер

11:29 | 11.04.08 г.

Процедурата по подаване на заявление за смяна на мобилния оператор и запазване на телефонния номер, пренасянето на номера и активирането на новата SIM карта ще се осъществява най-много за 12 работни дни. Очаква се обаче на практика процедурата да е по-кратка и още след седмица да има абонати с нов мобилен оператор и стар телефонен номер, съобщиха експерти, цитирани от БТА.

От днес услугата „преносимост на мобилните номера“ вече е възможна, съобщава още агенцията. В общите условия на договора на Мобилтел с клиентите е записано, че услугата влиза от 11 април, а Глобул и Вивател съобщиха, че също имат готовност за нейното осъществяване. Вчера трите оператора подписаха протокол, удостоверяващ готовността на мрежата и високотехнологичните системи на компаниите за въвеждане на преносимостта.

Услугата се предлага в целия Европейски съюз, като все още има съществени различия сред страните членки относно времето, необходимо за реалната смяна на номера, като средно тя отнема около 8 дни за фиксираните и мобилните телефонни номера. Най-добре се справят с мобилната преносимост Малта и Ирландия (само един ден), следвани от Германия и Австрия (3 дни). Смяната в Италия и Словакия обаче може да отнеме и 20 дни.

Ако иска да смени оператора си, абонатът ще трябва първо да плати дължимите суми за разговори, SMS-и и други ползвани услуги. Абонатът трябва да отиде в офис или магазин на настоящия обслужващ оператор. Там той съобщава на представител на оператора, че иска да прехвърли номера си към друга компания. Служителят му дава заявление, което абонатът попълва и плаща еднократна такса от 5 лв. Таксата се заплаща за всеки номер, който абонатът желае да пренесе.

Служители на досегашния оператор издават на абоната т. нар "сертификат за съгласие". Той удостоверява, че абонатът имат право да пренесе номера си в избрания оператор. Обслужващият оператор е длъжен да издаде такъв сертификат в рамките на два работни дни. Ако абонатът не отговаря на условията за преносимост, операторът предоставя мотивиран отказ. Сертификатът е валиден един месец и прехвърлянето трябва да стане до десет работни дни.

От Глобул съобщиха, че компанията работи за въвеждането на електронни сертификати, които се изпращат с SMS или по e-mail, съобщава още БТА. Те ще спестят времето на потребителя, който иска да пренесе номера си.

С получения сертификат се заявява желание за смяна на номера при новия оператор.

Прехвърлянето на номера ще стане в рамките на един работен ден за седем часа - от 09,00 до 16,00 часа. След като деактивират старата SIM карта, в апарата се поставя новата, получена от избраната компания. Тя вече трябва да бъде активирана и приемащият оператор уведомява за извършеното прехвърляне.

Освен това, гласово съобщение ще предупреждава, ако човекът, на когото звъните, е сменил мобилния си оператор - така ще имате време да решите дали да затворите телефона или да осъществите връзката.

Комисията за регулиране на съобщенията ще следи процеса на прехвърляне на номерата и ако се установят проблеми или пропуски за абонатите, те ще бъдат обсъдени с мобилните оператори и може да има промени в процедурата, каза за БТА председателят на КРС Веселин Божков.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 12:40 | 14.09.22 г.
fallback