Оценка на холдинга на части сочи цена над 714 млн. лв.
Еврохолд България АД планира 27 млн. лв. консолидирана нетна печалба за групата през 2008 г., спрямо 21 млн. лв. за 2007 г. или ръст от 29%. За 2009 г. се предвиждат 42 млн. лв. печалба, а за 2010 г. - 57 млн. лв. консолидирана нетна печалба за групата. Това каза Асен Христов, председател на Надзорния съвет на Еврохолд България по време на днешната годишна среща с инвеститори в София, на която бяха дадени прогнози и за дъщерните дружества на холдинга.
За 2010 г. се предвиждат 627 млн. лв. консолидирани приходи, спрямо 263 млн. лв. за 2007 г. и прогноза за 372 млн. лв. за 2008 г.
„В момента сме в много напреднал етап за приключване на сделка в една съседна балканска страна“, каза Асен Христов. „Не можем да кажем обаче кога точно ще приключи сделката, защото освен уговорката между акционерите за цената и т.н., има и други процедури, които отнемат 1-2 месеца“. Подобни на днешната срещи са проведени на 7, 8 и 9 март тази година в Ню Йорк и Лондон.
„Имаше въпрос във форума на Investor.bg дали холдингът ще бъде придобит, или ще придобива след 5 г. Мисля, че стана ясен отговорът на този въпрос и той е, че ще продължим да се развиваме“, уточни Христов. „След 5 г. планираме да имаме 1,5 млрд. лв. консолидирани приходи, от които 1 млрд. лв. премиен приход. Компанията ще е стъпила на 8 пазара в региона с над 200 млн. жители и 5% пазарен дял в региона при 2 млн. клиенти.
„Видях във форума на Investor.bg и въпрос за това кой е най-подцененият бизнес на холдинга - това е Етропал“, каза Асен Христов. „Виждате какво развитие има във фармацията и особено в хемодиализаторите, които са един изключително високотехнологичен продукт, а няма друг производител в Източна Европа.
60 млн. лв. от печалбата на Еврохолд България за 2007 г. в размер на 83 млн. лв. е от преструктуриране на застрахователния бизнес в подхолдинг и 7 млн. лв. лв. от продажбата на Етропал, стана ясно на пресконференцията. Печалбата от дейността е 15 млн. лв., каза Асен Христов.
Не се планира разпределяне на дивидент от Еврохолд България, поради големите инвестиции, но се планира разпределяне на безплатни акции от капитализираната печалба. При Етропал се планира дивидент в размер на почти цялата печалба, каза Асен Христов.
Резервите на Евроинс през първото тримесечие на 2008 г. във връзка с регулации ще нарастнат и това ще намали печалбата.
За 2008 г. се предвижда 50% дял на Еврохолд иншурънс груп и 30% дял на продажбата на автомобили в консолидираните приходи. За 2010 г. прогнозата е делът на Еврохолд иншурънс груп да е 52,3%, а делът на продажбите на автомобили да е отново 30%.
Над 12 хил. са акционерите в компанията, а free-float-ът е 30%, от които близо 60% се държат от чуждестранни инвеститори, каза още Христов. Най-големият портфейлен инвеститор е FireBird с дял от 6%, Landsbanki Luxembourg с 4,4%, Bank Austria Creditanstalt с 1,3%, EFG Eurobank с 1,1%. С 68,2% най-голям акционер е Старком холдинг, а други 5,2% са собственост на мениджмънта и свързани лица.
"Още от 1995 г. решихме, че каквото и да правим, ще го правим в холдинга, без да създаваме паралелни структури, както направиха други приватизационни холдинги", каза Кирил Бошов, главен изпълнителен директор на ЗД Евроинс АД и председател на Управителния съвет на Еврохолд България. Според него противно на теорията, при Еврохолд, компанията струва повече като цяло, спрямо цената на притежаваните дружества поотделно, защото синергията допринася стойност.
Евроинс Иншурънс Груп (EIG) проучва общозастрахователни компании за закупуване в Сърбия, Албания, Молдова, Украйна, Турция и Русия. Степента на проникване на застрахователни продукти спрямо БВП в Турция е едва 1,4%, в Сърбия е 1,5%, в Румъния и Македония по 1,7%, в България 2,5%, в Чехия 3,5%, а в ЕС (15) е 8,2%.
За Евроинс България прогнозата за 2008 г. е 5,5% пазарен дял, 88 млн. лв. премиен приход и 5,9 млн. лв. нетна печалба. Ръстът при нетната печалба се прогнозира да е 11%, а на премийния приход 33,5%.
Основните трудности, които срещаме са нелоялната конкуренция при гражданската отговорност. Вече 5 г. е налична тази тенденция и мисля, че скоро тенденцията на загуби отчитана в централите в Европа ще свърши и ще има голям ръст в цената на гражданската отговорност, уточни Кирил Бошов.
Евроинс Румъния има 1,7% пазарен дял, за 2008 г. се планират 45 млн. евро премиен приход (ръст от 62%) и 500 хил. евро нетна печалба (ръст от 6 пъти). За 2007 г. нетната печалба е 80 хил. евро, а премийният приход е 27,8 млн. евро. 14% от капитала на дружеството се държи от румънски център, който много помага за развитието на дружеството.
Македонската Макошпед Осигуряване има 5% пазарен дял, 4,5 млн. евро премиен приход и 0,6 млн. лв. нетна печалба за 2007 г. Общият пазарен ръст се очаква да е 25%.
Вече има отпадане на монопола и допускане на частни здравноосигурителни каси, нашите предвиждания са, че ако бъде приета идеята за 3% вноска в частно здравно осигуряване, активите могат да достигнат 600 млн. лв. още в края на 2009 г. Близо 10 000 лица се осигуряват в момента ЗОК Св. Николай Чудотворец, каза Христов.
Евро-финанс реализира 1,56 млн. лв. нетна печалба за 2007 г. и 549 млн. лв. активи под управление и попечителство.
Евролийз Ауто е с 5,7% пазарен дял, 91 млн. лв. лизингов портфейл, 10 млн. лв. месечно нарастване. За 2008 г. се очакват 17,1 млн. лв. приходи и 3,5 млн. лв. печалба.
Целите в общото застраховане на компанията са 5% пазарен дял в 6 от 10 страни в региона и утвърждаване на Евроинс като един от водещите застрахователни брандове в Югоизточна Европа. Цел е и Евроинс да бъде една от 7-те най-големи застрахователни компании във всяка от страните на присъствие.
За следващите години планираме да вложим 60 и 100 млн. евро в придобиване на застрахователни компании, 60-70% ще ползваме различни форми на финансиране, каза Кирил Бошов.
За всички страни в ЕС, където няма да закупуваме застрахователи, ще се стремим Евроинс да развива дейност, уточни Асен Христов.
"Пазарите в региона представляват интерес с големия брой жители, както и с предстоящото развитие, каза Асен Христов. Регионалната експанзия е разделена на 3 фази. „В първата фаза, която приключи, са Румъния, Македония, в момента сме в напреднал етап по придобиване на други компании“, добави той.
Във втора фаза Евроинс Иншурънс Груп EIG проучва няколко компании в Сърбия, Турция, Албания и Молдова. В трета фаза EIG цели разрастване и на други големи пазари като Украйна и Русия. Хоризонтът за трите фази е 3 до 5 г. Вече е започнало проучване на пазара в Русия и Украйна.
При животозастраховането не предстои бум в страните, в които се целим, и затова акцентът ни остава общото застраховане, уточни Христов.
Планира се още превръщането на Евро-Финанс в регионална платформа за частно и инвестиционно банкиране. Дори без банков лиценз, това вече може да се случва - управлението на големи портфейли, каза Христов. Основни посоки са централизирано управление на застрахователните резерви, развиване на инвестиционното банкиране с големи клиенти и консултирането на сделки по сливания и придобивания.
В направление "Автомобили" се планира продажба на 3 482 коли през 2008 г., или ръст от 34%, спрямо 2 606 продадени коли за 2007 г. До края на 2008 г. ще бъдат пуснати още 3 шоурума в София, Велико Търново и Стара Загора. Планира се за 2008 г. да бъдат продадени 1090 автомобила Рено, 835 Нисан, 657 Опел, 470 Дачия, 370 Шевролет и 60 СААБ.
За 2007 г. на целия пазар ръстът на продажбите на автомобили е 21% до 52 009 броя. Дилърите на Еврохолд имат 5,01% пазарен дял за 2007 г. Очакваният ръст за средната цена на автомобилите през 2008 г. е 15-20%.
По отношение на приходите в продажбата на автомобили от компанията завиха, че са изпълнили прогнозата си на 95%, а при печалбата - на 75%, като основната причина за по-ниския резултат при печалбата е инвестициите в нов персонал, който е увеличен с 15 до 20%. Преди 1 г. Рено-Нисан е искало плащане на доставените автомобили след 3 месеца, а вече иска до 45 дни, което увеличава оборотния капитал двойно, което дори при леко оскъпения банков ресурс води до намаляване на печалбата. Като брой продадени автомобили планът е изпълнен на 90%, като СААБ, Рено и Дачия не са си изпълнили заплануваното, стана ясно на пресконференцията.
„В направление "Автомобили" целта ни в региона няма да бъде придобиване на мажоритарен дял в дилъри, а придобиване на малки дялове и създаване на партньорства, като условието ще е интегриране със застрахователните и лизинговите ни компании“, поясни Христов.
За Етропал АД се планират 19,7 млн. лв. приходи за 2008 г. и 2,68 млн. лв. нетна печалба. Ръстът при приходите спрямо 2007 г. съответства на 32%, а ръстът в нетната печалба - на 57%.
Пластхим Т има 52 млн. лв. приходи за 2007 г. и 2,1 млн. лв. нетна печалба. Инвестиционната програма до 2010 г. е в размер на 30 млн. лв.
Формопласт отчита 3,2 млн. лв. приходи за 2007 г., като 78% от продукцията е за износ. Дружеството произвежда пластмасови изделия.
„В производствения сектор стратегията е финансово и организационно преструктуриране в срок от 3 до 5 г., с цел дъщерните дружества да имат по-голям пазарен дял и по възможност те да бъдат продадени на стратегически инвеститори, с което да се генерира финансов ресурс, който да захрани развитието на останалия бизнес. Това не означава, че бихме продали лесно Етропал, Пластхим и Формопласт. И в момента има интереси Етропал да бъде придобит. Нищо чудно до 2 г. Пластхим да стане също публично дружество. Но целта ни е да има по-сериозен интерес и бъдещият купувач да продължи да работи с холдинга“, допълни той.
В недвижимите имоти се налага развитието на индустриалните и офис имоти, дори поради развитието на останалия ни бизнес. Планираме да се съберат всички имоти - офиси, шоурумове, индустриална земя, така че, ако трябва бизнесът да бъде оценен, той да бъде оценен само като бизнес, без да се омесва с недвижимите активи, уточни Христов. На срещата стана ясно още, че Формопласт притежава значително количество земя в индустриалната зона на Кърджали.
Борислав Фесчиев, независим член на управителния съвет на Еврохолд България, с 8 г. опит в инвестиционното банкиране в Ню Йорк представи метод за оценка на холдинга на отделните му бизнеси.
Планира се EIG за 2008 г. да има 230 млн. лв. премиен приход за 2008 г. Пазарният множител, плащан от придобиващи компании, е 1,8-2,4 пъти.
При Евролийз ауто се планира множител от 25-30 върху нетната печалба, която е прогнозирана на 3,5 млн. лв. за 2008 г. Множител от 25-30 за лизинговия ни бизнес е дори скромен, уточни Фесчиев.
При направление автомобили пазарния множител е 1,1-1,3 на приходите. В Естония при 1,3 множител е бил купен местният дилър на Тойота. За 2008 г. се планира Евроход да има 113 млн. лв. в това направление.
В направление недвижими имоти компанията има 8,7 хил. кв. м. офиси, 39,8 хил. кв. метра земя, 8,3 хил. кв. метра автосалони и 6 хил. кв. метра хотел. Общо над 62 хил. кв. метра. Ориентировъчната цена на кв. метър бе дадена като 1000 евро.
Компанията има и други финансови услуги (Еврофинанс) и производствени дружества.
Лизингът, застраховането и продажбата на автомобили се оценяват на 714 млн. лв., вземайки предвид средното на предоставените коефициенти.
Не е наша работа да коментираме капиталовия пазар, но се оказа, че основната ни сила може да бъд и слабост - това, че сме ликвидна акция. Пострадаха най-вече ликвидните акции, защото не са много позициите по които можеш да пуснеш пазарна поръчка за 50 хил. лв. и въпреки положителните неща за последните 6 месеца, инвеститорите кешират там където е възможно. Вместо акцията да отива там където и е мястото, тя отива надолу защото е ликвидна, уточни Бошов.
Мисля, че в Investor.bg беше пусната анкета, дали инвеститорите все още знаят цената или стойността. Нашата цел е да ви покажем стойността, във връзка с цената има достатъчно анализатори, които да решат, каза Асен Христов.
Текущата пазарна капитализация на холдинга е 350 млн. лв.
Очаквайте видеоматериал от срещата с инвеститорите на Еврохолд България
Свързани компании: