fallback

ЕК стартира процедура срещу България заради забавянето на тел. 112*

Старият ангажимент тел. 112 да бъде въведен в цялата страна от 1 януари 2007 г. е бил отложен с една година

14:29 | 11.02.08 г.
Автор - снимка
Създател

„Има задействана процедура по санкциониране на България заради забавеното въвеждане на единната система за спешни повиквания – тел. 112“, обяви ръководителят на представителството на Европейската комисия (ЕК) за България, цитиран от Dnes.bg. Зинаида Златанова обясни, че в момента текат преговори между българското правителство и представители на ЕК.
По думите й, старият ангажимент тел. 112 да бъде въведен в цялата страна от 1 януари 2007 г. е бил отложен с една година.
„Надяваме се да убедим Европейския съюз, че нашето закъснение ще бъде стопено до края на тази година и няма да има санкция“, обяви и министър Емел Етем.
Вицепремиерът се похвали, че от юли 2007 г. до края на януари 2008 г. в пилотния център в София са били регистрирани 220 хиляди повиквания.
Етем припомни, че след разпределението на бюджетния излишък в края на миналата година са били осигурени всички средства за доизграждането на цялата система в страната.
Тя припомни, че тел. 112 ще бъде обслужван от 6 центъра в България, като всеки от тях ще отговаря за един от шестте района за икономическо планиране, определени от Закона за регионалното развитие.
Министърът на държавната политика при бедствия и аварии призова обаче хората да не натоварват операторите, които обслужват спешния телефон 112, със сигнали за спукани тръби или липса на вода, защото тези обаждания могат да попречат за спасяването на човешки живот.
 
Едва 22% от гражданите могат спонтанно да посочат 112 като номер за спешна помощ навсякъде в Европа, става ясно от проведено неотдавна в рамките на ЕС проучване. Затова Европейската комисия призовава държавите-членки да подобрят осведомеността относно 112.
Публикуваните днес резултати от проучването показват, че 95% от гражданите на ЕС са на мнение, че наличието на единен номер за спешна помощ, достъпен навсякъде в ЕС, е полезно. Правилното функциониране на услугата 112 се възприема като важно, особено за граждани, които се намират далече от познатата среда. Например хората, избиращи 112 в чужда страна, са по принцип по-рядко в състояние да дадат информация за точното местонахождение на произшествието (само 53% са съумели да посочат точното място в сравнение с 80 % при обаждане в страната, в която живеят).
Резултатите от проучванията показват също така, че на всеки четвърти от анкетираните се е налагало да се обади на номер за спешна помощ през последните пет години. Почти 40% от тези обаждания са отправени до 112. Голямото мнозинство от обадилите се на телефон за спешна помощ анкетирани, твърди че е получило помощ (81% са били посетени от група за спешна помощ, 7% са получили подходяща информация, а 5% - друг вид помощ). 8% от анкетираните, които са се обаждали на служби за спешна помощ, са имали проблеми при установяване на контакта или провеждане на разговора, като най-големи са били затрудненията при анкетираните от Полша (21%).
Двама от трима анкетирани в рамките на проучването смятат, че в момента хората не са подходящо информирани относно 112, което е призив към националните власти да предприемат действия. Дори и когато хората са запознати с функцията на 112 като национален номер за спешна помощ, само 22% знаят, че могат да се обърнат към този номер за всички услуги по спешност и навсякъде в ЕС. Делът на получилите информация за европейския номер за спешна помощ 112 през последните 12 месеца варира от 6% в Дания и Гърция до 56% в Чехия. Гражданите в новите държавите-членки са били като цяло по-добре информирани.
9 от 10 граждани на ЕС са на мнение, че услугите за спешна помощ за хора с увреждания трябва да бъдат подобрени.
За да гарантира ефективното използване на 112 ЕК до момента е стартирала процедури за нарушение срещу 14 държави-членки заради липсата на информация за местонахождението на обаждащия се. Седем от тези процедури са вече приключени след вземането на коригиращи мерки от страна на съответните държави-членки. Информация за местонахождението на обаждащия се все още липсва в Италия, Литва, Нидерландия, Полша, Румъния и Словакия.
*Информацията е актуализирана към 15.25 часа
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 04:04 | 12.09.22 г.
fallback