fallback

С 9% повече бира сме изпили през 2007

Потреблението на глава от населението е 74 литра годишно

13:21 | 30.01.08 г.
Автор - снимка
Създател

Консумацията на бира през изминалата 2007 г. у нас по предварителни данни е 5 686 489 хектолитра, което е с 9% повече спрямо предходната 2006 г. Това съобщиха на пресконференция от Съюза на пивоварите в България (СПБ).
Загорка АД е лидер по производство и консумация на бира за изминалата година – 1,693 млн. хектолитра, следвано от Каменица АД – над 1,546 млн. хектолитра и Карлсберг България АД – над 1,383 млн. хектолитра.
По предварителни данни консумацията на бира на човек от населението у нас за 2007 г. е около 74 литра спрямо 69 литра за 2006 г. Пивоварите посочиха, че това е средно ниво на консумация за Европа. В Чехия консумацията е 160 литра на човек, над 100 литра е също в Ирландия, Германия и Австрия. В Холандия и Испания се консумира приблизително същото количество на глава от населението като у нас.
Що се отнася до продажбите на пиво, беше отбелязано, че 32-34% е реализацията в заведения (т. нар. студен пазар), а в магазинната мрежа (топъл пазар) реализацията е между 66 и 68%. В ЕС реализацията в заведения е по-висока поради по-доброто финансово състояние на населението.
През изминалата година инвестициите на предприятията от пивоварната индустрия у нас възлизат общо на 77 млн. лв. От тях Карлсберг България е инвестирало 31 млн. лв., Загорка – 19 млн. лв. и Каменица – 18,9 млн. лв.
Асортиментът на пивото в страната включва 70 светли и тъмни пива и 8 лицензирани марки пиво. През 2007 г. на пазара са навлезли нови марки пиво, сред които „Царско светло“, „Швейк“, „Болярка Вайс“ и „Пети океан“ на Болярка ВТ АД, „Загорка голд“ на Загорка, „Астика файн“ на Каменица, „Холстен“ на Карлсберг България и „София“ и „Мизия“ на Ломско пиво АД.
От пивоварните предприятия отбелязаха, че суровината, която използват при производството на бира, е главно българска: малцът е 70-75% български, хмелът – 30-32%, а стъклените бутилки, капачките и етикетите са почти изцяло българско производство. Във връзка с журналистически въпроса от съюза посочиха, че през настоящата година ще има ръст на консумацията на бира в страната, но няма да е толкова висок, колкото през 2007 г., тъй като консумацията на пиво пряко зависи от топлото време, а тази зима, за разлика от предходната, е студена.
Намеренията за инвестиции в пивоварните заводи за тази година са те да бъдат поне толкова, колкото са били през миналата.
Що се отнася до цената на пивото, пивоварите подчертаха, че всяка от фирмите сама определя ценовата си политика, но общите очаквания са, че цените на бирата ще се вдигнат поне със 7% през 2008 г. главно поради оскъпяването на суровините и горивата. Среднана цена на пивото през 2007 г. е била около 61 ст. на литър.
От съюза съобщиха, че вчера са взели решение да се присъединят към европейската организация на пивоварите „Пивоварите на Европа“, която обединява организации от страните от ЕС, а също и от Норвегия, Швейцария и Турция.
Износът на бира, произведена в България, през 2007 г. е общо 58 хил. хектолитра, като ръстът спрямо 2006 г. е значителен, но количеството не е голямо и се осъществява главно в Румъния. От съюза поясниха, че не предвиждат осезателно навлизане на чужди пазари, защото прекалено големите инвестиции, които е необходимо евентуално да се направят, не го оправдават. От друга страна, пивоварите смятат, че подобно е становището и на чуждестранните фирми относно българския пазар.
Във връзка с рекламните кампании на бира от компаниите отбелязаха, че въвеждат ограничение в сайтовете си потребителите да бъдат лица над 18-годишна възраст. Освен това, комисия от трима експерти ще прави предварителен преглед на рекламите на производителите на бира, за да бъдат те в съответствие с Кодекса за отговорни търговски комуникации на производителите на пиво. Въвежда се и т. нар. последващ мониторинг върху всички телевизионни, радио и други реклами на членовете на съюза, като при несъответствие с предварително декларираното рекламно съдържание ще се отправя препоръка за промяна или оттегляне на рекламата.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:05 | 10.09.22 г.
fallback