fallback

Половината българи „извън времето“, другите търсят качество на живот

Пo-голямата част от населението у нас е ценово ориентиранo и не се влияе силно от реклама

14:34 | 22.01.08 г.

Българското общество се разделя на две ясно изразени основни групи, що се отнася до демографски признаци и потребителски навици, сочи изследването на социологическа агенция Ноема съвместно с Партньори ММД.

По-голямата част от българите (56%) попадат в групата „Извън времето“, както условно е наречена в изследването. Тя се състои от 4 сегмента, които включват пенсионери, хора с по-ниски доходи, както и хора в селата и по-малките градове.

Хората в тази група са изключително ценово ориентирани, търсят оптимално съотношение между цена и качество, не се влияят толкова силно от рекламата, а разчитат на препоръки.

Останалата част от българите (44 на сто) са наречени „търсещи качество на живот” и тук също попадат четири основни сегмента - семейно ориентирани, зависими, материалисти и професионалисти. Те могат да бъдат наречени и „новите европейци в България“, защото обединяващият признак в групата е това, че приличат на потребителите в Западна Европа днес.

Те имат по-високи доходи и изисквания към продуктите и стоките, търсят тяхната емоционална стойност, склонни са да експериментират и са податливи на търговски акции като разпродажби и промоции.

Заради различните темпове на нарастване на доходите на двете основни групи (по-бързо за по-високите и по-бавно за по-ниските) разделението между тях ще става все по-голямо, коментира Дивил Кулев, директор изследвания и анализи в Ноема.

През 2006 г. само 1% от домакинствата са имали доходи над 2000 лева, а през миналата делът им е нараснал до 3%, добави той. Проучването е проведено след 2000 пълнолетни граждани.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:58 | 28.08.22 г.
fallback