fallback

Влизат в сила забраните за подвеждаща реклама в ЕС

Част от правилата се отнасят и до реклами в интернет, насочени към децата, които залагат на „врънкането“ на родителите (реклами с преки призиви към децата) за покупка на определени стоки

17:16 | 12.12.07 г.
Автор - снимка
Създател

От днес на територията на целия Европейски съюз (ЕС) влизат в сила нови общоприложими правила, които забраняват подвеждащата реклама и нелоялните и агресивните търговски практики, в т.ч. и пълна забрана за използване на лъжливи „безплатни“ предложения, съобщиха от представителството на Европейската комисия (ЕК) в България.

Част от правилата се отнасят и до реклами в интернет, насочени към децата, които залагат на „врънкането“ на родителите (реклами с преки призиви към децата) за покупка на определени стоки.  

Новата директивата взема на прицел т. нар. „мръсна дузина“, в която попадат част от най-наглите практики, като се започне от рекламите примамки и се стигне до пирамидалните схеми, замаскираните рекламни статии и неистинните твърдения за наличие на лечебни свойства на дадени продукти. Новата директива в значителна степен укрепва сегашните стандарти на ЕС относно подвеждащата реклама и залага нови изисквания за недопускане на агресивни търговски практики, в т.ч. тормоз, принуда, неправомерно оказване на влияние. С новите правила се цели и повишаване на доверието на потребителите и бизнеса в единния пазар, за да могат те да се възползват пълноценно от трансграничните търговски възможности.  

Към днешна дата едва 14 държави членки са приложили директивата. ЕК ще стартира съответните процедури срещу държавите членки, които все още не са приели своите национални правила в областта.  

Между основните порочни рекламни практики, срещу които са насочени правилата на новата директива, са: реклама на продукт на много ниска цена за привличане на повече потребители, при условие че дадената фирмата няма достатъчни наличности от рекламирания продукт; лъжливи „безплатни“ предложения, създаващи впечатлението, че предложението е безплатно, а същевременно от потребителя се изисква да плати задължителна цена за участие в търговската практика или за получаването или доставката на изделието.  

Забраняват се преките призиви към децата по телевизията и интернет от рода на: „Купи книгата сега!” и „Кажи на мама да ти ги купи от най-близкия щанд за вестници и списания!“  

Вече са извън правилата и неистинни твърдения за лечебни свойства, като например за лечение на косопад и намаляване на телесното тегло.  

Според новия регламент платените публикации в медиите задължително трябва да се обявяват.

Към порочните практики спадат и пирамидалните схеми, при които за популяризиране на продукт или услуга възмездяването идва най-вече от привличането на други клиенти към схемата, а не от продажбата или консумацията на продукти.  

За некоректни се счита и създаването на лъжливо впечатление за получаване на награда при покупката на дадена стока или призивите за покупката й, тъй като ще се предлага за ограничен период от време.  

Забранява се също създаването чрез реклама на невярното впечатление, че за за даден продукт има сервизно обслужване в държава членка, различна от тази, в която той е продаден.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:19 | 31.08.22 г.
fallback