fallback

Предпазната клауза за авиацията може да падне до половин година

Според еврокомисаря по транспорта България има голям напредък в областта на въздухоплаването

11:31 | 07.12.07 г.
Автор - снимка
Създател

Въпросът за отпадането за България на предпазната клауза за авиацията ще бъде решен до половин година. Това каза еврокомисарят по транспорта Жак Баро пред журналисти при посещението си в България. Той веднага подчерта, че евентуалното решение за отпадането може да бъде взето от Европейската комисия (ЕК) въз основа на доклада на Европейската агенция за сигурност на въздухоплаването (EASA). „Инспекцията на агенцията в България току-що приключи и предстои изготвянето на доклада й“, каза Баро.
Личното становище на еврокомисаря е, че България има голям напредък в областта на въздухоплаването, що се отнася до контрола на въздушното движение, по-специално на дейността на „Ръководството на въздушното движение“ (РВД). Въпросната предпазна клауза забранява на самолетите на българските авиокомпании да извършват междинни полети от точка до точка до страни в ЕС без специално разрешение. Такива полети могат да се извършват само от страната ни до друга страна от Общността.
Във връзка с въдухоплаването по всяка вероятност в скоро време ще бъдат разширени правомощията на EASA и тя вече ще може да издава разрешения на трети страни (извън ЕС) да извършват полети в европейското въздушно пространство и да ползват летищата на страните от ЕС.
Според Баро европейското въздушно пространство е най-безопасното в света, въпреки че също не е застраховано от инциденти.
Относно въвеждането на информационната система „Галилео“ Баро посочи, че се предвижда тя да влезе в действие през 2013 г. Системата ще има 30 спътника и ще бъде много по-точна от сегашната GPS система, като например с нея ще може да се открива местонахождението на дадено транспортно средство с точност от един метър, което е особено важно при транспортни инциденти. Точността на сегашната система е около три метра. Във връзка с европейския проект „Сезар“ Баро посочи, че неговото въвеждане ще доведе до подобрение на контрола на въздушното движение, т.е. ще може в един въздушен коридор да се движи повече от един самолет. Освен това ще се подобри контролът при излитане и кацане, т.е. няма да се наложи някои самолети да кръжат дълго над летищата, при което освен че се бави полетът, се изразходва излишно самолетно гориво.
Системата също така предвижда и подобряване на контрола при морското корабоплаване. В тази връзка Баро каза, че му предстоят разговори в Москва, тъй като Русия използва стари кораби, с които по-лесно стават инциденти.
Еврокомисарят подчерта, че България има стратегическо транспортно положение, например при построяването на ж.п. коридора София-Будапеща-Прага-Дрезден. Освен това ЕС има амбицията река Дунав да се превърне в голям транспортен коридор, тъй като пътуването по реката е икономично и екологично чисто.
Присъстващият на пресконференцията български еврокомисар Меглена Кунева каза, от своя страна, че нейният опит като комисар я е убедил, че ЕК не прави никакви компромиси във връзка с безопасността във всичко области, независимо дали става въпрос за авиация, ядрена енергетика или храни.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:31 | 07.09.22 г.
fallback