fallback

БДЖ с потенциал да удвои вътрешните товарни превози до 2017 г.

В момента вътрешните превози намаляват заради конкуренцията на автомобилните превозвачи

09:08 | 21.11.07 г.

Прогнозата на БДЖ е, че до 2017 г. може да се постигне удвояване на вътрешните товарни превози, заяви Пенчо Попов, директор на Централно управление "Товари" в дружеството по време на Десетия икономически форум на страните членки на Централноевропейската инициатива, провеждан с медийното партньорство на Investor.bg.  

Основание за подобна оптимистична прогноза Попов намира в присъединяването на България към ЕС и ускореното трансгранично преминаване, наличието на 5 европейски коридора през територията на страната, осигуряването на облигационен заем с цел обновяване на товарните вагони и други. 

Международните товарни превози на компанията бележат стабилен ръст, транзитите са се удвоили, но вътрешните превози намаляват заради конкуренцията на автомобилните превозвачи, каза Попов. 

По думите му двамата частни ж.п. превозвача в страната добиват все по-голям пазарен дял. Относителният дял на БДЖ от превозените обеми в страната е 10%, каза Попов. 

„България и други новоприсъединили се страни към ЕС може в момента да се считат за периферни в Евросъюза, но аз съм сигурен, че в бъдеще страната ще бъде в средата на транспортна мрежа, която стига до Индия”, каза Паул Гуитинг от Общността на европейските ж.п. и инфраструктурни компании (CER). В организацията членуват 66 железопътни оператори и инфраструктурни мениджъри. 

По думите на Гуитинг европейските ж.п. компании бележат годишен ръст от 2,2% в товарните обеми. Ключови проблеми за сектора според него са високите такси за достъп до железопътната инфраструктура и ниските инвестиции в сектора, като след 1970 г. те са по-малко от тези в пътната мрежа. 

Проучване на общността сочи, че ако се инвестират 145 млрд. евро в 6 основни европейски ж.п. коридора в рамките на 14 години, те биха довели до 72% увеличение на товарите по линиите до 2020 г.  

Ж.п. компаниите са изправени пред т. нар. „дилема за съживяване” – въпросът е дали са в състояние да се развиват във възходяща посока, коментира темата Паоло Челентани, маркетинг директор в италианската Trenitalia. По думите му ж.п. транспортът е навлязъл в етапа на своята зрялост. Пазарният дял на ж.п. товарните компании в ЕС-25 е 17,4%, а за България продължава да намалява, посочи той. Според него перспективата пред сектора е положителна предвид по-екологичния характер на ж.п. транспорта и изчерпването на капацитета на пътната мрежа. 

Пример за успешно сътрудничество между компании в бранша е съвместната работа на Trenitalia с австрийската Rail Cargo Austria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:38 | 07.09.22 г.
fallback