Според критерия „намаляване на икономическите разходи от регулаторни режими” страната ни е осем години назад спрямо средното ниво за ЕС, е един от изводите в доклада на Световната банка „Политиката на България в областта на регулаторната реформа в Европейския съюз: сближаване с най-добрите европейски регулаторни среди”. Докладът беше обсъден днес на работна среща между представители на правителството и Световната банка, съобщават от банката. В тази връзка от финансовата институция препоръчват национална правителствена политика за регулаторна реформа, която може да предложи ефективна стратегия за управление на рисковете за българските фирми в по-голямата конкурентна среда на Европейския съюз.
Другият обсъден днес документ - „Реформиране на административните процедури в секторите туризъм, хранителна промишленост и сухопътен транспорт в България” е подготвен от Световната банка и Министерство на икономиката и енергетиката. Докладът обобщава резултатите от социологическо проучване сред български фирми, направено в края на 2006 г. по поръчка на българското правителство.
Отчита се, че докато регистрацията на нов бизнес у нас изисква средно 32 дни, то в Румъния този период е 11 дни, а в Чехия – 24 дни, като забавянето идва предимно от бавната процедура за регистрация в общините и предложението е тя да бъде заменена с уведомителна процедура.
Относно туристическия сектор документът препоръчва намаляване на регулациите на хотелския и ресторантьорски бизнес и намаляването на регистрационните такси за туроператори и пътнически агенти.
За хранителната промишленост се отбелязва, че фирмите от този бранш трябва да се регистрират едновременно в съответната община, Министерството на здравеопазването и Министерството на земеделието, като се представят идентични документи.
През януари 2007 г. лицензирането в сектор сухопътен транспорт е заменено с регистрационен режим, което значително улеснява бизнеса относно необходимото време и документацията за регистрация, подчертават от Световната банка. Препоръчва се обаче предоставянето на транзитни разрешителни на транспортни фирми от трети страни (извън ЕС) да става по електронен път.