fallback

Малките алкохолни производители поведоха война с големите в бранша

Според асоциацията на алкохолните производители над 80% от алкохола у нас е с фалшиви бандероли

13:47 | 15.08.07 г.
Автор - снимка
Създател

Около 80-85% от високоалкохолните напитки в България са с фалшиви бандероли, каза на пресконференция днес Павлин Найденов, председател на Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки.

Със специална декларация производителите искат от държавата да започне масирани проверки на производителите и търговците на алкохол за продажбата му с фалшиви бандероли. Те настояват също и за проверки на т.нар. „селски казани“ за производство на ракия, за да може продукцията от тях да се използва само за лична консумация. Производители искат и високоалкохолните напитки да не се продават в наливно състояние.

От Асоциацията призовават за засилен контрол върху правата за ползване на марки и за съоръженията за производство на алкохол.

Според данните на асоциацията в България средно на година се консумира около 60 млн. литра алкохол, шест милиона от които е произведен за лична консумация. Общо 26 млн. литра от годишното потребление на алкохол е на гроздова ракия, а 20 млн. - на водка. В търговската мрежа средно на месец се продават около 4,5 млн. литра алкохол. Най-големият производител у нас е Винпром Пещера/Плевен/Ямбол, като техните продажби на месец са близо 1,4 млн. литра. Продажбите на СИС индъстрийс са близо 1,3 млн. литра месечно, а продажбите на ЛВК Търговище са близо 500 хил. литра месечно, делът на домашната ракия е също толкова. Селект Дистилъри, чийто собственик е и председател на асоциацията, продава средно 65 500 литра на месец, а на всички останали производители и вносители се падат месечно общо 1,28 млн. литра. От асоциацията твърдят, че трите най-големи производителя на алкохолни напитки у нас използват фалшиви бандероли за продукцията си. Поради тази причина техният алкохол се продавал на по-ниски цени от пазарните с около 2 лв. на бутилка. Фабричната заводска цена с ДДС на ракия в бутилка от 0,7 литра е 5,32 лв., за водката тази цена 4,59 лв., а за мастиката – 5,63 лв., посочват производителите.

По тази логика излиза, че големите производители продават без никаква печалба, дори в някои случаи под себестойността.

На въпрос на Investor.bg от асоциацията посочиха, че по техни изчисления поради незаплащането на фалшивите бандероли държавата губи годишно по 180 млн. лв. Само данъците на мастиката са 4,58 лв. на бутилка, а в магазините тя се продава по 5,10 лв. за бутилка.

На друг въпрос на Investor.bg присъстващите на пресконференцията алкохолни производители посочиха, че печалбата при производството на алкохолни напитки варира от 8-10% при масовото производство до 30-40% при по-скъпите напитки. Те обаче не отговориха на въпроса дали смятат, че цялата продукция на трите най-големи производителя е с фалшиви бандероли.

Освен това стана ясно, че въпросните три фирми също членуват в асоциацията, но не са пожелали да участват в днешната пресконференция.

От асоциацията заявиха, че ще изпратят съответната декларация с исканията си, подписана от малките производители на алкохол до министър-председателя, министъра на финансите и ръководителите на Агенция Митници и НАП.

Ако до края на септември не започнат масирани проверки, производителите заплашиха, че ще сигнализират за проблема в Европейската служба за борба с финансовите измами (ОЛАФ). Според тях ако ОЛАФ открие нередности, може да бъде възпрепятствано използването от България на средства от европейските фондове в размер на около един милиард евро.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:59 | 11.09.22 г.
fallback