Първият етап от системата е въведен през 2004 г., а в момента се изпълнява втора фаза от изграждането на системата, която трябва да приключи до края на годината, посочи Мутафчиев. Целта на проекта е да се надстрои техническата структура на българската VTMIS.
Предвижда се третата фаза от проекта да се финансира по оперативна програма „Транспорт” и съгласно графика да приключи през 2010 г., с което ще се финализира изграждането на модерна брегова система за мониторинг на морските пространства. С цел подобряване на безопасността и контрола на корабоплаването в системата е интегриран и Морски спасителен координационен център.
При своето завършване системата ще дава възможност за външен достъп до нея, като данните ще се ползват и от други заинтересовани държавни органи като Гранична полиция, Военноморските сили, Агенция „Митници”.
В средносрочния преглед на европейската политика в областта на транспорта корабоплаването на къси разстояния е посочено като приоритетен вид транспорт, подпомагащ устойчивото развитие, избягването на задръствания на пътя и опазващ околната среда и е неразделна част от логистичната верига на европейската транспортна система, подчерта Мутафчиев. В тази връзка той открои факта, че през 2007 г. стартира програмата „Марко Поло ІІ”, чрез която ще се финансират проекти, свързани с развитието на морски магистрали и от която България също може да се възползва.