Ломско пиво АД прогнозира 50% ръст на приходите от продажби на продукция до 6,73 млн. лв. през 2007 г., става ясно от проспекта на компанията. За 2006 г. приходите от продажби на продукция бяха на стойност 4,51 млн. лв.
Прогнозните приходи за 2008, 2009, 2010 и 2011 година са съответно 9,55 млн. лв., 11,17 млн. лв., 11,85 млн. лв. и 12,57 млн. лв. Предвидената нетна печалба за тази година е 567 хил. лв. спрямо 501 хил. лв. за 2006 г. За следващите четири години прогнозният финансов резултат е съответно 1,03 млн. лв., 1,2 млн. лв., 2,08 млн. лв. и 2,62 млн. лв.
Ломско пиво АД очаква активите му да са на стойност 8,44 млн. лв. за 2007 г. и да достигнат 14,21 млн. лв. към края на 2011 г.
Ръстът в продажбите за 2007 г. е определен на база вътрешни разчети, според показаната тенденция от минали периоди и тримесечието на 2007 г., като основно се дължи, от една страна, на повишения производствен капацитет от инвестиционната програма за 2006 г., а от друга - на по-топлия зимен сезон, допринесъл за повишената консумация на пиво, се казва още в проспекта.
Ръстът в приходите за 2008 г. е определен на база прогнозирано повишение на пазарния дял на Ломско пиво АД поради публичния му статут и основно поради ръста в производствения капацитет от реализираната инвестиционна програма за 2007 г. За периода 2008 – 20011 г. нарастването на приходите е единствено под влияние на инфлацията и евентуално повишаване на цените на пивото или суровината, като предвиденият ръст е между 5 и 10% годишно.
Производството на пиво, измерено в хектолитри, бележи тенденция на постоянно намаляване от 2001 г. до края на 2005 г. Благодарение на по-агресивната политика и увеличените инвестиционни разходи през 2006 г. дружеството успява през последната финансова година да запази количеството произвеждано пиво. Предвид сключения договор за реализация на пиво и за съседна Румъния се очаква през 2007 г. производството на пиво да нарасне спрямо предходните две години.
По отношение на реализацията на пиво се забелязва същата тенденция, макар че дружеството регистрира ръст в продажбите за 2006 г. в сравнение с 2005 г. За първото четиримесечие на 2007 г. Ломско пиво регистрира продажба на 23 070 хектолитра спрямо 17 600 хектолитра за същия период на миналата година, което представлява ръст от 31%.
Ломско пиво АД заема малък дял от пазара на бира, показват още данните от проспекта. След навлизане на големи мултинационални компании на пазара в България се наблюдава тенденция на спад в пазарния дял на дружеството. През 2001 г. пазарният дял на компанията е бил 2,8% и постепенно намалява до 1,6% през 2005 г., а през 2006 г. бележи малък ръст до 1,7%.
От географска гледна точка дружеството основно се е позиционирало на пазара в Северозападна България. Само за Монтана пазарният му дял се равнява на 58%. В този регион марките са добре познати и са предпочитано пиво.
Основните суровини за производството на пиво са малц, вода и хмел. Малцът се влага във варилната инсталация за производство на бира в средна пропорция от 200 кг малц за 1 000 литра бира. Произвежданите в страната количества не успяват да задоволят търсенето за малц от страна на пивоварните, което налага внос на суровината от страни от Централна и Източна Европа. Цената на малца е варирала от 200-220 евро на тон през 2001 г. до нива 260 евро на тон през 2006 г., което представлява увеличение с 18%. Суровината, използвана за производството на малц, е пивоварен ечемик. Цената му варира в по-малки граници отколкото на малца, като ръстът на цената от 2001 г. до 2006 г. е 20%.
Засетите площи с хмел, както и добивите в страната са сравнително ниски и не успяват да задоволят нуждите на пивоварните в страната. За последния сезон през 2006 г. средно цената на хмела е била 13 лв./кг. Ломско пиво поддържа необходимия запас от суровини, необходим за запълване на капацитета за производство на пиво, се казва в проспекта на дружеството.
„Водата, която Ломско пиво АД използва за технологични нужди, е изворна. Тя се добива от два различни водоизточника. Основният водоизточник, който дружеството ползва е общински и за целта се преподписва всяка година договор за ползването му. Вторият водоизточник е частна собственост, но поради липса на споразумение със собственика на имота, на чиято територия се намира, съществува несигурност относно неговата експлоатация“, се казва в документа. Мениджмънтът предвижда да бъде осигурен нов водоизточник, който да бъда собственост на дружеството. Планира се това да се осъществи чрез водна сонда на дълбочина 240 метра.
Проспектът на Ломско пиво АД бе одобрен от Комисията за финансов надзор вчера. Дружеството планира вторично публично предлагане на 900 хил. акции, или 20% от капитала, което ще бъде осъществено чрез смесен закрит аукцион на БФБ-София. Търгът ще е на два етапа с премия за големите играчи в първия етап, тъй като 45-те лота от по 10 хил. акции ще се продават с 10 ст. по-евтино от акциите, които ще се предлагат на втория етап, когато 1 лот ще бъде равен на една акция.
Цената през първия ден ще бъде 2,12 лв. на акция (21,2 хил. лв. на лот), а втория и третия ден ще бъде 2,22 лв. на акция (2,22 лв. на лот). Лот е минималното количество от дадени ценни книжа, което може да се купува. Собственикът на Ломско пиво АД - Агро Инвест Инженеринг АД заедно с инвестиционните посредници БенчМарк Финанс АД и Пощенска банка АД, са решили да определят максимална цена на акция, която е 3 лв. за всеки от дните на предлагането.
Ломско пиво е част от икономическата група на Енемона АД, като чрез Агро Инвест Инженеринг АД Енемона притежава 98,06% от капитала на емитента.
Свързани компании: