Държавата сама не е в състояние да осигури изцяло средства за финансиране на ж.п. инфраструктурата и за закупуване на нови вагони, затова трябва да се търсят и други пътища за финансиране, например чрез навлизане на частни капитали. Това каза председателят на парламентарната комисия по транспорт и съобщения Йордан Мирчев по време на семинара „Визия за развитие на българските държавни железници 2007 – 2017 година“, който се провежда в Пловдив.
Той изтъкна още, че е необходимо Министерство на транспорта да изработи дългосрочна стратегия за развитие на железниците, която да бъде внесена и одобрена от Министерски съвет и Народното събрание.
По този начин няма да има цикличност на финансирането и съответно в развитието на железниците. По думите на Мирчев 80% от приходите в железниците са реализират от 20% от ж.п. линиите. Освен това 25-30% от българския релсов път има важно национално и европейско значение.
Мирчев посочи, че производителността в нашите железници не е висока, тъй като на един служител се пада обслужването на трима пътници дневно, а един влак превозва дневно средно 42-ма души.
По думите на Мирчев е необходимо ясно да се дефинира кои ж.п. инфраструктурни проекти трябва да се строят с приоритет, тъй като средствата не достигат за всички.
Инвестиции в размер на 1,357 млрд. лв. са предвидени във финансовата програма на БДЖ до 2017 г., каза в презентация в рамките на семинара ръководителят на дирекция „Финанси“ в БДЖ Михаил Драгиев. Предвижда се след 10 години възвръщаемостта на вложените капитали в БДЖ да достигне 13%.
Драгиев изнесе данни, според които през последните няколко години БДЖ приключва финансовата година със загуби от около 40 млн. лв., а миналата година те са били близо 30 мн. лв.
В края на 2006 г. задълженията на БДЖ са общо 499 млн. лв, като само през последната година те са нараснали с 82 млн. лв. От БДЖ възнамеряват да си осигуряват външно финансиране от чуждестранни банки, главно Европейската инвестиционна банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.