fallback

Пазарът на лекарства без рецепта през 2006 г. нараства с 12%

През изминалата година българските производители продължават да губят важни пазарни позиции спрямо външните конкуренти

10:19 | 31.05.07 г.

Пазарът на лекарства без предписание е отбелязал ръст от 12 на сто през 2006 г. като общите продажби надхвърлят 180 млн. лв., показва годишното проучване на Euromonitor International.

Отбелязаният ръст е впечатляващ, като се има предвид високата база от последните няколко години, се казва още в доклада.

Основните групи продукти, които движат тази индустрия през миналата година, са аналгетици, противогрипни таблетки и прахове и витамини и хранителни добавки. Най-голям ръст отбелязват продуктите за отказване от пушене – хапчетата и лепенките са постигнали увеличение от почти 40% спрямо 2005 г., но като цяло продажбите им остават незначително малки.

Повишеният интерес към този вид лекарства без предписаниe се дължи най-много на факта, че хората се ориентират към по-здравословен начин на живот, но положително влияние оказват и все по-големите забрани за пушене на обществени места, както и покачващите се цени на цигарите.

Проучването на компанията установява, че през изминалата година рекламираните продукти са отбелязали значително по-големи продажби в сравнение с онези, които не са били подкрепени с маркетингови кампании.

За разлика от големите чуждестранни компании, българските производители инвестират в реклама сравнително рядко и заради високите производствени разходи за поредна година губят от дяловете си на пазара на лекарства без рецепта. Софарма АД и Медика АД са сред малкото местни компании, които заемат ключови места на пазара – двете компании са съответно на второ и седемнадесето място по стойност на продажбите през 2006 г.

Делът на най-мощната българска компания, Софарма АД, е намалял с приблизително 3% през последните няколко години, главно за сметка на лидера Актавис ЕАД, който се очаква да набира все по-голяма преднина пред конкурентите си, заради богатата гама от лекарства без рецепта, подкрепени с рекламни и промоционални кампании.

За разлика от Актавис ЕАД, Софарма АД разчита главно на традиционната популярност на продукти като Аналгин и Алергозан, които са добре известни на потребителите. По-младите хора обаче се ориентират по реклами и препоръки на фармацевти и лекари, които работят с марки на известни международни компании като UPSA, Boehringer Ingelheim, GlaxoSmithKline и т.н. Сред малкото добре представящи се български компании е Кенди ООД и причината е, че предлагат продукти в динамично развиващия се сектор на витамини и хранителни добавки.

Витамините и хранителните добавки бележат ръст на продажбите от над 16%. Увеличението на продажбите е най-голямо заради високата база – така секторът е отбелязал ръст от приблизително 7 млн. лв. за 2006 г. Освен многообещаващите реклами, голямо значение за доброто представяне има и законовата рамка, която регулира пазара на хранителни добавки. Пропуски в закона позволяват на производители и търговци да регистрират хранителни добавки като храни като по този начин избягват лабораторните проверки на Агенцията по лекарствата и често на пазара се предлагат продукти с неясен състав. Освен това със статут на храни, а не на лекарствени продукти, хранителните добавки могат да се рекламират без всякакви ограничения и нерядко потребителите са подвеждани от нереални реклами.

Средногодишният ръст на продажбите на лекарства без рецепта през следващите пет години не се очаква да надвишава 5%.

Пазарът на лекарства без рецепта постепенно ще достигне зрялост и възможностите за иновации ще намаляват, прогнозират от Euromonitor International Конкуренцията между водещите компании ще се засили, особено в сектори като препарати за отказване от тютюнопушене, успокоителни и витамини и хранителни добавки, защото именно те генерират най-големи продажби и съответно печалби.

Чуждите компании ще имат възможност да се развиват и като увеличават дяловете си за сметка на българските производители, които нямат добри перспективи за развитие в краткосрочен план заради липсата на гъвкавост при удовлетворяването на търсенето. Други причини са високите производствени разходи, постоянната нужда от инвестиции в обновяване на машини и липса на достатъчно добри практики за разработване на нови продукти, се казва още в доклада на Euromonitor International.

Свързани компании:

Софарма АД - облигации(A34A)

Медика АД(5MA)

Софарма АД(SFA)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:57 | 14.09.22 г.
fallback