fallback

АФП: България е многообещаващ пазар за застрахователите

Със застрахователна премия, която не надвишава 88 долара за година на човек, България се явява многообещаващ пазар за чуждестранни застрахователни компании

11:30 | 19.05.07 г.

Със застрахователна премия, която не надвишава 88 долара за година на човек, България се явява многообещаващ пазар за чуждестранни застрахователни компании. „Около 100 компании и застрахователни агенти след 1 януари обявиха, че желаят да се установят в България. Многобройни са и онези, които са заявили желание да купят местни /застрахователни/ фирми“, обясни изпълнителният директор на Българската фондова борса Бистра Илкова. В много квартали в столицата през последните години изникнаха блестящи нови сгради на големи фирми в бранша, начело с "Алианц". В европейското класиране за степен на насищане на застраховките, направено на базата на цифри от края на 2005г., предоставени от компанията "SuisseR" България се явява на 59-то място, а първа е Швейцария с разходи за застрахователни премии от повече от 5 500 долара на човек за година. Германия е на 18-то място с повече от 2 300 долара, но е изпреварена от Франция, която заема 9-та позиция с 3 500 долара. Много са причините, които обясняват това явление. Пазарът на Западна Европа е наситен в сферата на неживотозастраховането, докато в България има още много какво да се направи. Многобройни са автомобилистите, които не са сключили застраховка за колата си, от една страна заради стойността на застрахователната премия, и от друга заради процъфтяващия пазар на стари коли в България. Да се застрахова кола в състояние близко до движеща се развалина, е да се хвърлят пари на вятъра. В случай на инцидент човек предпочита да си купи друга, също толкова стара кола. Но навлизането на новите компании ще благоприятства конкуренцията и следователно ще свали цените, а развитието на банковия пазар улеснява отпускането на кредити за закупуване на нови коли например. Според председателя на Асоциацията на застрахователите в България ABZ Орлин Пенев, "пазарът в сферата на неживотозастраховането се доминира от автокаското /65%/ заради устремното увеличаване на покупките на нови коли и освобождаването на тарифите. От 36-те най-големи застрахователни компании в България в този момент, 24 са чужди. През 2006г. те имат оборот от 69,81% от този в сектора, който е разпределен - 70% неживотозастраховането и 68,4% животозастраховане", допълва той. Развитието на лизинга на автомобилния пазар е също благодатно за застрахователите", отбелязва Пенев. "Без съмнение в бъдеще ще има нови участия на чуждестранни компании, в български заради динамичния растеж на сектора в условия на стабилна икономическа среда", заяви още той. Международният валутен фонд, на който страната върна всички дългове, разчита на растеж от 6% БВП тази година в България, вътрешният дълг намалява, безработицата - също макар все още да засяга 8.3% от активното население, както и инфлацията. Правителството залага на 4.4% за цялата 2007г. Създаването на Комисията за финансово регулиране през 2008 за небанковия сектор допринася за също за по-сигурни инвестиции, считан експерти. Сред чуждестранните застрахователи в България, Алианц е безспорният номер 1, следван от други като италианската "Дженерали", американският AIG, австро-швейцарската UNIQA. Френската компания "Сосиете женерал" обяви в началото на май, че през следващия месец ще открие животозастрахователна компания Soglife България.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:15 | 12.09.22 г.
fallback